Vår beredskapspolis var god

Ledare ,
Svensk polis är under hårt tryck. Den nedlagda Beredskapspolisen skulle kunna förstärka verksamheten.
Foto:

När skapar polisens nedprioriteringar akuta problem?

Artikeln publicerades 18 november 2015.

Mändbrott, spaning och underrättelseverksamhet. Det är vad polisregion Syd - som Kalmar län ingår i - ska prioritera bort eller i vart fall ner - när stora resurser i stället läggs på de tillfälliga gränskontroller som upprättats i Malmö och Trelleborg.

Långsiktigt polisarbete överges alltså till stor del när resurser fördelas om till den akuta krisen. Mängdbrott handlar om stöldligor på landsbygden. Spaning om grov ofta narkotikarelaterad problematik. Underrättelser om den grova brottsligheten.

Polisen är hårt ansträngd redan innan gränskontrollerna infördes. Polisen i Malmö har förstärkts med bland annat personal från Kalmar. Någonstans uppstår därför tomrum i systemet.

Det poliser som står på Malmö Central har omplacerats från andra uppdrag på gator, torg eller i förorter. Växjöpolisen har exempelvis skjutit fram en storsatsning på Araby-Dalbo området som nämns i Rikspolisstyrelsens rapport om landets 55 mest brottsutsatta områden.

Allt fler talar nu om att beslutet under Beatrice Ask att avveckla Beredskapspolisen var ett misstag.

Det råder ingen tvekan om att Beredskapspolisen var långtifrån kostnadseffektiv. När den lades ner hade grupper från den använts två gånger och kostnaderna hade sammantaget uppgått till 200 miljoner kronor. När styrkan bildades var också antalet ordinarie poliser i landet betydligt färre.

Samtidigt finns det andra motiv för enheter som Beredskapspolis. Gruppen får en bred förankring i samhället och alternativet att i kriser använda sig av hemvärn eller ordningsvakter ter sig sämre, inte bättre.

Nedläggningen kom också i en tid då professionalisering hyllades, medan kraften i människors frivillighet och engagemang inte sågs som den förmåga den är.

Beredskapspolisen var aldrig tänkt att användas som någon första linje. Under Gudrunstormen var det exempelvis Beredskapspoliser som kontrollerade att nödställda i avsides belägna och isolerade fastigheter levde. Så kunde ordinarie polis arbeta vidare, med just mängdbrott och underrättelser.

Och den myndighetsutövning som gränskontrollerna innebär kan knappast överlämnas till polisstudenter eller återinkallade beredskapspoliser. Men hur länge kan mängdbrott, underrättelser och spaning prioriteras ned innan det i sig skapar akuta problem?

Läsarnas kommentarer

Din kommentar tillhandahålls av Disqus och ska ej betraktas som redaktionellt material. Genom att kommentera på Barometern Oskarshamns-Tidningen så godkänner du samtidigt våra regler.

På barometern.se är det möjligt att kommentera vissa artiklar. Dock tar vi bort möjligheten att kommentera artiklar med rättsrelaterat innehåll, till exempel domar och åtal. Vi hade den möjligheten tidigare, men fick då mängder med kommentarer med innehåll som vi inte kunde publicera.

För att kunna kommentera måste du ha ett användarkonto hos Disqus, vars verktyg för kommentarer används på barometern.se. På tider då Barometern Oskarshamns-Tidningens webbredaktion inte är bemannad går det inte att kommentera artiklar på barometern.se

barometern.se tillämpar eftermoderering av läsarkommentarerna. Det innebär att den som skriver en kommentar får den publicerad i det närmaste omedelbart, men att kommentaren senare kan komma att modereras bort om den inte lever upp till riktlinjerna för läsarkommentarer på barometern.se.

Det innebär också att vid publiceringen är det den som skrivit kommentaren som är juridiskt ansvarig för dess innehåll och därmed kan bli anmäld för exempelvis förtal. Efter modereringen är det ansvarig utgivare på Barometern Oskarshamns-Tidningen som bär det juridiska ansvaret.

Läsarkommentarer - riktlinjer

Vi har högt i tak.

Vi har en tillåtande grundinställning.

Vi vill att användarna ska komma till tals.

Men

Vi tillåter inte läsarkommentarer i samband med rättsrelaterade artiklar.

Vi publicerar inte läsarkommentarer där någon anklagas för brottslighet.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppenbara osanningar.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppenbara faktafel.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med synpunkter eller åsikter som inte är relevanta för den diskuterade artikeln.

Vi publicerar inte läsarkommentarer om etnisk grupp, kön, sexuell läggning, politisk tillhörighet, yrke eller religion om det saknar betydelse i sammanhanget

Vi tillåter kritik mot personers handlingar och beslut. Etiska spelregler gäller.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppgifter som vi av etiska skäl undvikit att publicera i den diskuterade artikeln.

Vi kan publicera länkar till andra webbplatser, men de ska vara relevanta för den diskuterade artikeln.

Vi rättar inte grammatiska fel, stavningsfel, meningsbyggnadsfel mm i läsarkommentarerna.