Annons

Replik: Tågen måste gå trots ekonomiska underskott

Att bedriva tågtrafik är ett långsiktigt åtagande, skriver regionrådet Peter Wretlund (S) i ett genmäle till ledarsidan.
Genmäle • Publicerad 30 juni 2019
Detta är en ledarartikel som uttrycker Barometern-OT:s politiska linje. Tidningen verkar på ledarsidan för "kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande”, som det är formulerat i Stiftelsen Barometerns ändamålsparagraf. Tidningens politiska etikett är moderat.
Beslut om nedläggning av tågtrafik skulle vara oåterkalleligt, skriver Peter Wretlund (S).
Beslut om nedläggning av tågtrafik skulle vara oåterkalleligt, skriver Peter Wretlund (S).Foto: Mats Holmertz

Barometerns ledarsida tycker att Region Kalmar län ska lägga ned tågtrafiken på Stångådals- och Tjustbanorna. Jag menar att det skulle vara det mest kortsiktiga och ostrategiska vi kan göra. Ett sådant beslut skulle vara oåterkalleligt och påverka många generationers vägval och möjligheter. Att bedriva tågtrafik är ett långsiktigt åtagande och en investering för framtiden. Det kan inte hastigt avbrytas på grund av tillfälliga ekonomiska underskott.

Stångådals- och Tjustbanorna är viktiga pulsådror för länet. Banorna sträcker sig igenom hela vårt avlånga län och binder samman oss med centrala anslutningar för vidare resor och ger länsborna möjligheter att nå andra arbetsmarknadsregioner.

Annons

Tog regionen handen från banorna skulle effekterna också snabbt bli negativa för näringslivets transporter av gods. Utan regionens engagemang för investeringar, upprustning och elektrifiering är det bara en tidsfråga tills banorna i praktiken skulle läggas ned för gott.

Region Kalmar län skulle vara den första region i Sverige som aktivt själva såg till att lägga ned sin egen järnväg och därmed accepterade att rälsen bröts upp för evig tid. Detta kommer jag aldrig som socialdemokrat att acceptera.

Tåg är generellt sett det miljövänligaste transportalternativet. Min uppfattning är därför att vi ska satsa på att utveckla trafiken och fortsätta kämpa för att staten tar sitt ansvar. Dieseldrivna tåg är visserligen inte lika miljövänliga som eldrivna, men fortfarande är de mer energieffektiva än bilar. De nya tågen som regionen i politisk enighet har beslutat köpa in är biomodala. Tåg är dessutom överlägset energieffektiva, snabba och bekväma att resa med.

När det gäller vad miljökämpen Greta Thunberg skulle säga om en nedläggning så var det inte jag, utan en enskild tjänsteman som tog upp den tråden. Jag svarade då att jag, tvärtemot tjänstemannen, inte tror att Greta och hennes generation skulle stödja ett sådant beslut.

Jag kommer oförtrutet fortsätta arbeta för att regionen utvecklar tågtrafiken och att Stångådal- och Tjustbanan rustas upp och elektrifieras. Detta är enda sättet för Region Kalmar län att nå ett fossilbränslefritt samhälle och samtidigt få till kommunikationer som binder samman oss med resterande delar av Sverige.

Peter Wretlund (S)

Regionråd och ordförande i kollektivtrafiknämnden

Annons
Annons
Annons
Annons