Annons

Regioner ska inte köra buss

Utvecklingen mot att regioner kör kollektivtrafik i egen regi gynnar varken skattebetalare eller resenärer.
Ledare • Publicerad 31 oktober 2019
Detta är en ledarartikel som uttrycker Barometern-OT:s politiska linje. Tidningen verkar på ledarsidan för "kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande”, som det är formulerat i Stiftelsen Barometerns ändamålsparagraf. Tidningens politiska etikett är moderat.
STOCKHOLM 2016-11-18Stopknapp i en buss.Foto Hasse Holmberg / TT Kod 96
STOCKHOLM 2016-11-18Stopknapp i en buss.Foto Hasse Holmberg / TT Kod 96Foto: Hasse Holmberg/TT

Det går trender i allt, så även kollektivtrafik. Region Kronoberg är inte den enda som har låtit utreda ett övertagande av kollektivtrafik i egen regi istället för att upphandla den av bussbolag. Region Örebro län har tagit över kollektivtrafiken i sitt län tillsammans med Region Västmanland. I Region Dalarna utreds övertagande, liksom i Region Uppsala.

Förhoppningen bakom alla dessa utredningar är att kollektivtrafik i egen regi både skulle vara billigare och hålla högre kvalitet, i betydelsen vara mer populär bland resenärerna. Ingendera förhoppningen är särskilt realistisk.

Annons

Att något behöver göras åt kostnadsutvecklingen är förvisso sant. Under lång tid har kostnadsökningarna för kollektivtrafik varit större än för andra verksamheter som regioner och kommuner bedriver. Mellan år 2007 och 2016 ökade den lokala och regionala kollektivtrafikens kostnader från 28,4 miljarder kronor till 45,6 miljarder. När nu regioner behöver genomföra radikala besparingar inom kärnverksamheter är det naturligt att även den allt dyrare kollektivtrafiken ifrågasätts.

Det är dock långtifrån självklart att offentlig regi sänker några kostnader. Den utredning som gjordes i Kronoberg kom fram till att det finns en för ökade kostnader med trafik i egen regi om nivån på effektivitet inte kan bibehållas, och konstaterade också att det vid egen regi saknas ekonomiska incitament att styra mot ökad nöjdhet. Till detta kommer en hög uppstartskostnad som innebär en risk och förutsätter att övergången till egen regi är långsiktig.

Förutsättningen för att kollektivtrafik i egen regi ska bli lyckosam är med andra ord att sektorn under lång tid ska vara stängd för privata aktörer. Det innebär inte enbart att man utestänger innovationsförmåga och investeringsvilja som hade kunnat komma samhället till glädje, utan också att man försvagar branschen utanför kollektivtrafiken.

Många bussbolag är beroende av den upphandlade trafiken för att också kunna utföra beställningstrafik. Slås den första ut, drabbas också den senare med negativa följder för alla som någon gång behöver boka en buss.

Som väl är finns inget behov av att slå ut näringslivet för att sänka kollektivtrafikens kostnader och göra det mer attraktivt för fler att åka buss. Som bussföretaget Nobina har redovisat i en rapport går svenska bussar allt långsammare, vilket gör att det krävs fler bussar för att utföra samma mängd trafik.

Om Sveriges busstrafik tvärtom skulle bli en (1) kilometer i timmen snabbare skulle samhället enligt Nobinas beräkning spara omkring 350 miljoner kronor i minskade driftskostnader. Snabbare bussförbindelser skulle tilltala fler resenärer och ge större intäkter.

Sämre framkomlighet och en snabb expansion av kollektivtrafikutbudet har varit en ekonomiskt tvivelaktig kombination. Att ta över driften i egen regi är en skenlösning på problem som politiken delvis själv har skapat.

Daniel BrawSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons