Regeringens klimatsatsning flyger inte

Ledare Artikeln publicerades

En nyhet i regeringens budget är att flygskatten blir kvar trots att den så sent som i höstas togs bort eftersom den slog hårt mot de regionala flygplatserna.

I höstens budget från Moderaterna och Kristdemokraterna togs flygskatten bort eftersom den främst drabbade de regionala flygplatserna. Nu återinförs den genom regeringens vårändringsbudget.

Den hårt kritiserade flygskatten återinförs genom regeringens budget. En skatt som slår hårt mot många regionala flygplatser.
Foto: Paul Madej
Den hårt kritiserade flygskatten återinförs genom regeringens budget. En skatt som slår hårt mot många regionala flygplatser.

Effekterna av flygskatten har varit omdebatterade. För dem som arbetspendlar gör flygskatten varken till eller från. Det finns sällan något reellt alternativ till flyget och två timmar extra med familjen är viktigare än någon hundralapp till på flygbiljetten.

För utvecklingen på landsorten kan inte vikten av regionala flygplatser nog betonas. Det är en förutsättning för att gästföreläsare ska kunna komma till universitet och högskolor runt om i landet, för att inte nämna hur avgörande flygplatserna kan vara vid större kriser som bränderna i somras.

För att kompensera för flygskatten införde regeringen förra året ett bidrag om 120 miljoner till flygplatser i Norrland för att förhindra att dessa skulle behöva läggas ner.

Problemet är bara att pengarna aldrig betalades ut.

Genom vårändringsbudgeten avsätts ytterligare 57 miljoner kronor för de regionala flygplatserna. Det är så klart tacksamt för regeringen att bygga ut ett bidrag som sedan aldrig behöver betalas ut.

Det är inte bara flygplatserna i Norrland som påverkas negativt av flygskatten. Enligt en rapport från Stockholms Handelskammare riskerar flygskatten att leda till nedläggning av flygplatserna i Växjö, Karlstad och Jönköping till följd av minskat resande.

Till skillnad från regeringen har även Socialdemokraterna i Kalmar har varit kritiska till flygskatten eftersom den kan ha negativa effekter för flygplatsen här.

Som flera av regeringens klimatåtgärder är de dyra för enskilda och för samhället, samtidigt som de är mer eller mindre verkningslösa.

Flyget i Sverige står för en bråkdel av vårt lands totala utsläpp. Av 52 700 000 ton koldioxid utgör inrikesflyget 553 000 ton. Det motsvarar 1 procent. Flygskatten kan alltså som bäst göra skillnad på marginalen.

Det är inte heller flyget i sig som är problematiskt eller som påverkar miljön negativt, utan dess bränsle. Så kanske kan de uteblivna bidragen till regionala flygplatser användas för satsningar på biobräsle eller på forskning om elflyg.

För sannolikheten att vi i framtiden kommer att flyga mindre är liten. Om något kommer vi troligtvis att flyga ännu mer.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Barometern Oskarshamns-Tidningen och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.