Reformer väntar Smålands socialistiska nation
Av författaren Bengt Pohjanens nya läsvärda roman Gränsgångare påminns läsaren om hur intimt förknippad 68-vågen i Sverige är med universitetsvärlden. Pohjanen kom som präststudent till teologiska fakulteten i Uppsala som var starkt präglad av nymarxismen.
I huvudstaden var det kårhusockupationen som blev det bestående minnet av 68. I Lund däremot materialiserades 68-andan av att anrika Smålands Nation bröt sig ur nationssamarbetet och istället fick en stark socialistisk profil.
Då var det antipatin mot enligt dåtidens begrepp auktoritära bildningsideal i allmänhet och i synnerhet mot den studentikosa kulturen som förenade vänsterstudenter. Nationslivets frackmiddagar, spex och novichfester - (nya studenter) sågs som traditioner som reproducerade det borgerliga samhället.
Nationen skulle vara öppen för alla (socialister). De formella strukturerna bröt man sig ur, men visst kom en studentikos anda också att prägla Smålands. Ansvariga, som på historiska nationer kallas curatorer, fick titlar som ”politiska kommissarier”, både på skämt och på allvar.
Nu lockar inte längre alternativet Lundastudenterna. Studentnationerna har visserligen generella problem i en tid när medlemsorganisationer tappar, men Smålands Nation har förlorat medlemmar och drabbats av flera bakslag. Ett härbärge för EU-migranter fick stängas på grund av brandskyddsregler. Nationens boendestiftelse fick hård kritik för att ta ut olagliga avgifter. Och inkomsterna viker.
Nu vänder sig Smålands Nation och ber om återinträde till tidigare så avskydda studentnationernas samarbetsorgan Kuratorskonventet. En sista institutionell rest från 68 går mot reformer, i små små steg.
För den student från Smålandslänen som vill ansluta sig till en nation som hedrar ett traditionellt Lundensiskt arv och värnar banden till hembygden är dock valet enkelt.
Kalmar nation på Biskopsgatan framstår som det naturliga valet.