Moralpanik hos Polarn

Ledare Artikeln publicerades
Polarn och Pyret fick moralpanik över Kalmarbloggaren Malin Wollins stöd för dagens lagstiftning om familjebildning.
Foto:

Kalmarbloggaren Malin Wollin får sparken från klädkedjan Polarn och pyret efter uttalanden om familjebildning. Det är ytterligare ett tecken på den ökande ängsligheten i det offentliga samtalet.

Ett gammalt blogginlägg om att grunden för alla barn är kärlek mellan två människor (vilken nyhet) fick klädkedjan Polarn och Pyret att omgående bryta kontakten Malin Wollin, känd bloggerska och medarbetare bland annat i Aftonbladet och Amelia.

Åsikterna ansågs mot företagets syn på ”öppenhet” och familjebildning. En mer sannolik förklaring är att påhoppen på författaren på sociala medier fick företagets PR-avdelning att agera.

Att ett företag har rätten att bryta kontraktet med en frilansande opinionsbildare hör till spelets regler. Det ligger i sakens natur att gästbloggare är oförutsägbara – vilket vanligen är meningen med rekryteringen av dem. Genren är mer personlig än analytisk. Den ska dra klick till hemsidan.

När Polarn och Pyret gjorde research på Wollin noterade bolaget säkert att hon i Barometern bland annat hävdat att hon ”inte röstar på något av de etablerade riksdagspartierna” - och därför ser sig som ”neutral”. Som om man är neutral när man lägger rösten på feministiskt initiativ. Hon undrar ”vad det är med folk som röstar på SD”. Vidare meddelades att "liberalism är ett rött skynke" för henne.

Men denna vanligen eftersökta vänsterfeministiska approach förenas med ett spår av familjekonservatism. Barnens behov av två föräldrar betonas. Och där gick alltså gränsen för klädkedjan. Om Wollin krav på tvångsuppdelning av föräldraförsäkringen stämmer överens med Polars och pyrets värdegrund har vi dock inte fått något svar på.

Det offentliga samtalets rädsla för svåra ämnen börjar att prägla företag. I våras var det TV4 som lyfte bort ett program från arkivet med ”Mat-Tina” sedan hon yttrat det självklara att Jerusalem är Israels hjärta.

Händelserna reflekterar att begreppet åsiktskorridoren inte bara finns i den akademiska teorin utan också i verkligheten

Demoskop visade häromdagen att stora grupper väljare känner sig obekväma med att uttrycka sina åsikter. Väljare som fokuserar på frågor som försvar, lag och ordning och skatter tenderar i mindre utsträckning att berätta sina åsikter. Den offentliga uppriktigheten är betydligt högre hos personer med vänsteråsikter än hos konservativa.

Och det gäller också företag. Bondeägda Arla tar i sin stora reklamkampanj ställning för att landets statsminister bör kalla sig feminist. Ekomjölk ses som en del i samma samhällsutveckling som användande av ordet hen och "pappor som stannar hemma". Sverige före ekomjölkens tid beskrivs som rasistiskt och homofobiskt. Undrar om det resonemanget går hem hos länets mjölkbönder?

Så ökar också klyftan mellan breda väljargrupper och det offentliga politiska samtalet så som det förs i tv, radio och medier. Det samtal som förs i medierna avviker från de politiska diskussioner som sker hemma runt köksbordet eller på arbetsplatsen.

De åsikter som Malin Wollin vanligen basunerar saknar stöd hos majoriteten, men är starka i den politiska eliten. De åsikter som inte längre välkomnas att framföra är därmed starkare hos allmänheten än hos eliten.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Barometern-OT och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.