Annons

Ett haveri utan ände

Inte bara Transportstyrelsen fallerade när hemliga uppgifter kom på avvägar.
Publicerad 24 februari 2018
Detta är en ledarartikel som uttrycker Barometern-OT:s politiska linje. Tidningen verkar på ledarsidan för "kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande”, som det är formulerat i Stiftelsen Barometerns ändamålsparagraf. Tidningens politiska etikett är moderat.
Utredaren Thomas Bull kritiserar Säpo för långsamt agerande.
Utredaren Thomas Bull kritiserar Säpo för långsamt agerande.Foto: Jessica Gow/TT

Utredningen om Transportstyrelsens ödesdigra upphandling av it-drift blev, som utredaren Thomas Bull konstaterade, ”en ganska rejäl bibba” men den sätter knappast punkt. Den sätter inte punkt för frågan om hur information om riskerna hanterades (eller förtegs) inom regeringen, den fråga som riksdagens konstitutionsutskott nu granskar. Och den sätter än mindre punkt för det försök till politisering av krisen som regeringen försökte sig på genom misstänkliggörande av outsourcing i sig. Den utredning som Bull presenterade under fredagen var betydligt snävare.

Mycket av det kronologiska känns igen, och slutsatserna om bristande kompetens och oklara rutiner på Transportstyrelsen har nog alla som har följt historien i pressen kunnat dra själva.

Annons

Vad som däremot är nytt och oroväckande är beskrivningen av Säpos roll. Allmänt har det nog uppfattats så att säkerhetspolisen gjorde vad den kunde för att påpeka och hindra det omdömeslösa hanterandet av känslig information på Transportstyrelsen, men i Bulls utredning tonar en helt annan bild fram. Här är Säpo en långsam aktör, oklar i sin kommunikation och slö i att se till att rekommendationer efterlevs.

Det var i juni 2015 som Säpo blev varse att generaldirektören på Transportstyrelsen hade fattat beslut om ”avsteg” från gällande lagstiftning. Säpo fick kopior på avstegsbesluten och bjöds av säkerhetsskyddschefen på Transportstyrelsen att besöka verksamheten i Norrköping. Vad säkerhetsskyddschefen hade insett var att avstegen innebar att de så kallade kvalificerade skyddade identiteter som försvaret, polisen och Säpo använder - lagliga falska identiteter - skulle kunna röjas genom Transportstyrelsens avsteg. Det borde ha varit en högprioriterad fråga för säkerhetstjänsten.

Men Säpo återkom inte förrän i augusti, och inledde inte tillsynen förrän i slutet av september. Uppstartsmöte för tillsynen hölls i oktober och först 25 november kom Säpo med ”rekommendationer”. Dessa rekommendationer åtföljdes dock inte av någon uppföljning och var på det stadiet inte realistiska. Outsourcingen hade hunnit verkställas under tiden som Säpos tillsyn pågick. Att avbryta den skulle innebära totalt stopp för alla bilaffärer och all körkortshantering, till exempel. Inget tyder heller på att Transportstyrelsen förstod att Säpo menade allvar. Redan långsamheten indikerade att det handlade om något slags rutintillsyn snarare än en säkerhetskris i vardande.

Att Säpo i efterhand har fått ett större mandat att hindra upphandlingar är utmärkt. Men möjligheterna uttömdes knappast i relation till Transportstyrelsen. Det togs, som utredningen noterar, inga direkta kontakter på högsta nivå. Ordvalet rekommendation signalerade också att Transportstyrelsen kunde bortse från Säpos önskemål. Slutsatsen i denna del måste bli att inte bara Transportstyrelsen utan även Säpo fallerade i ett avgörande skede.

Regeringen då? Här ger utredningen inga direkta besked. Men en sak är värd att notera. När Transportstyrelsen hade hamnat i en hopplös situation, klämd mellan Säpo och kravet på att hålla systemen igång, visade ledningen ändå ”ovilja eller oförmåga” att ta kontakt med regeringen. Ledningen hade ”uppfattat att regeringen inte vill ha mer information än vad som är absolut nödvändigt”. Det var sannolikt en korrekt bedömning. Ett av regeringens mest profilerade miljöpolitiska förslag byggde på fungerande it-system hos Transportstyrelsen - i det läget skulle inte förslag på totalt stopp i all väsentlig verksamhet uppskattas. Det fanns bildligt talat inget rum för diskussioner om problem.

Daniel BrawSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons