Annons

Copyrightdirektivet är inte internets död

Debatten om EU:s copyrightdirektiv når snart sitt slut men på fredag ska frågan tas upp i riksdagens EU-nämnd. Då borde sakfrågan vara i fokus och inte utnötta myter.
Ledare • Publicerad 10 april 2019
Detta är en ledarartikel som uttrycker Barometern-OT:s politiska linje. Tidningen verkar på ledarsidan för "kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande”, som det är formulerat i Stiftelsen Barometerns ändamålsparagraf. Tidningens politiska etikett är moderat.

Det omdebatterade copyrightdirektivet väntar sin sista anhalt i nästa vecka, EU:s ministerråd. Innan dess måste Sveriges inställning förankras i riksdagens EU-nämnd och där finns en majoritet mot direktivet bestående av M, KD, C, L, V och SD.

Digitaliseringen har medfört stora utmaningar för upphovsrätten då det är betydligt svårare att upprätthålla upphovsrätten på internet än i den fysiska världen. Det är inte bara väldigt lätt att kopiera upphovsrättsskyddat material på nätet, det kan också väldigt snabbt spridas till många personer. Oavsett vad upphovsmannen tycker om det.

Med EU:s copyrightdirektiv kan fler företag som Spotify och Netflix skapas.
Med EU:s copyrightdirektiv kan fler företag som Spotify och Netflix skapas.Foto: Henrik Montgomery/TT
Annons

För det är kärnan i upphovsrätten - att den som har skapat ett verk har äganderätten till det och själv ska kunna bestämma över det.

För att upphovsmännens kontroll ska öka, föreslås i direktivet att internetplattformar som Google och Facebook ska ta ett större ansvar för det material som deras användare lägger upp. I första hand ska det göras genom att plattformarna ser till att de får upphovsmännens godkännande att använda materialet.

Genom direktivet stärks också skyddet för tidningsartiklar på nätet. Det handlar om delar av artiklar som läggs ut på sociala medier eller på sökmotorer utan journalistens eller tidningens godkännande. Länkar, enstaka ord och väldigt korta utdrag kommer inte att påverkas utan kommer att kunna delas fritt precis som i dag.

Flera viktiga undantag finns för citat, kritik och parodier som memes. Undantag som är viktiga för yttrandefriheten och där upphovsrätten får ge vika. Tidigare har det varit valfritt för länderna i EU med dessa undantag men genom direktivet kommer undantagen att finnas i alla medlemsstater.

Undantagen är viktiga för balansen mellan upphovsrätten och yttrandefriheten som minst sagt är komplex. Upphovsrätten är dessutom många gånger en förutsättning för yttrandefriheten och för att journalister och andra kreatörer ska kunna få betalt för sitt arbete.

Liberala politiker brukar försvara äganderätten och vikten av att arbete ska löna sig. Därför är det svårt att förstå varför samma politiker nu menar att upphovsrätten inte ska respekteras av vinstdrivande företag som Google och Facebook när de drar nytta av andras material för egen vinning.

Bara för att någonting finns på nätet betyder det inte att det är fritt för alla att använda eller att det är gratis.

Istället för att ta tillfället i akt att diskutera de svåra avvägningarna mellan äganderätt och yttrandefrihet i den digitala miljön har många använt debatten för att befästa befintliga myter. Inför fredagens EU-nämnd borde politikerna därför fokusera på sakfrågan och hur upphovsrätten bäst kan anpassas i takt med digitaliseringen.

Sofia WidegrenSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons