Annons

Blanda inte in Greta i tågtrafiken

Det finns alla skäl att ompröva kostnaderna för tåg i Kalmar län.
Ledare • Publicerad 28 juni 2019
Detta är en ledarartikel som uttrycker Barometern-OT:s politiska linje. Tidningen verkar på ledarsidan för "kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande”, som det är formulerat i Stiftelsen Barometerns ändamålsparagraf. Tidningens politiska etikett är moderat.
Oavsett vad ungdomar känner är den regionala tågtrafiken kostsam och föga effektiv.
Oavsett vad ungdomar känner är den regionala tågtrafiken kostsam och föga effektiv.Foto: Mats Holmertz

Region Kalmar läns ekonomiska läge är så kritiskt att alla utgifter måste prövas noggrant. Därför är det oroväckande att ett så stort område som tågtrafiken omgärdas av prestige och skyddas från ifrågasättande.

Som Östra Småland har belyst i en serie artiklar finns i själva verket mycket att ställa sig undrande inför. Dit hör miljönyttan av att köra tåg på diesel. Dit hör den bristande flexibiliteten. Och dit hör den höga subventionsgraden, långt över regionens mål att skattebetalarna inte ska betala mer än hälften av varje biljett.

Annons

Invändningar av detta slag borde bemötas med analyser och prognoser som visar att tågtrafiken i alla fall är miljömässigt och ekonomiskt mer hållbar än exempelvis busstrafik. Istället presenterar regionmajoriteten känsloargument. ”Greta Thunberg och hennes generation skulle gråta åt ett sådant besked”, säger regionrådet Peter Wretlund (S) om en eventuell nedläggning av tågtrafiken.

Om kollektivtrafiken verkligen tas på allvar, blir den centrala frågan hur man kan producera så mycket trafik som möjligt till så låg kostnad som möjligt. I Sverige subventionerade skattebetalarna kollektivtrafiken med nästan 25 miljarder kronor förra året. Bara i Kalmar län lägger skattebetalarna över 400 miljoner kronor på att subventionera regional linjetrafik.

Samtidigt finns den allra högsta kostnaden per resa, 83 kronor, i Kalmar län. Den dyraste sortens trafik att driva är tågtrafiken.

När regionen nu går mot stora besparingar inom sjukvården, är det orimligt att inte samtidigt pröva möjligheterna att få ner kostnaderna för kollektivtrafik. Regionmajoriteten måste ha något mer substantiellt att komma med än spekulationer om Greta Thunbergs känslor.

Daniel BrawSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons