Annons

Gammalt en het trend

Second hand-försäljningen slår rekord. Gamla kläder, skor och möbler har blivit trendigt.
Nyheter • Publicerad 16 februari 2008
Kristine Svensson är van second handköpare. ?Här på Kupan verkar de har bra koll på vad sakerna är värda?, säger hon.
Kristine Svensson är van second handköpare. ?Här på Kupan verkar de har bra koll på vad sakerna är värda?, säger hon.Foto: Lars Johansson
Nästan helt oanvända skor går också att hitta i second handbutiker. Varken Kerstin Lundin eller Helena Gunnarsson hittade dock något som passade. ?Fast de här var jättesnygga?, säger Helena Gunnarsson om ett par stövlar i mocka.
Nästan helt oanvända skor går också att hitta i second handbutiker. Varken Kerstin Lundin eller Helena Gunnarsson hittade dock något som passade. ?Fast de här var jättesnygga?, säger Helena Gunnarsson om ett par stövlar i mocka.Foto: Lars Johansson
Kläder och möbler säljs mycket av. Men mest går allt annat som vaser, askkoppar och prydnadssaker.
Kläder och möbler säljs mycket av. Men mest går allt annat som vaser, askkoppar och prydnadssaker.Foto: Lars Johansson
Det går att hitta många fynd i en second handaffär. Stig Lundin letade bland skjortorna på Kupan men föll sedan ett Trivial Pursuit för 60 kronor.
Det går att hitta många fynd i en second handaffär. Stig Lundin letade bland skjortorna på Kupan men föll sedan ett Trivial Pursuit för 60 kronor.Foto: Lars Johansson
?Det är trendigt med gammalt. Och bäst blir det när man blandar gammalt och nyt?, säger Nina Eriksson som driver butiken Erik & Alexander.
?Det är trendigt med gammalt. Och bäst blir det när man blandar gammalt och nyt?, säger Nina Eriksson som driver butiken Erik & Alexander.Foto: Lars Johansson

Bara i Kalmar finns det nu fyra second hand butiker. En blandning mellan miljötänkande, protest mot slit- och slängsamhället och viljan att ha något unikt gör att second handtrenden blomstrar.

– Det slängs enorma mängder kläder och prylar, säger Helena Gunnarsson som Barometern hittade på Kupan i Kalmar i veckan.

Annons

– Det är jättesynd. Därför är det roligt när man kan använda saker igen.

Själv var Helena Gunnarsson på jakt efter ett par stövlar. Hon hittade också ett par, men de var för små.

– Man kan inte ha tur jämt.

Kupan, som drivs av Röda Korset, har märkt av det ökade intresset. Kunderna står alltid och hänger på låset.

– Man vill inte missa något som vi nyss packat upp. Dessutom är det inne med second hand nu, säger Beata Garczyna. Vi får fler och fler kunder.

Antikrundan på TV sätter också fart på fantasin. Lyckan är givetvis att hitta något billigt som visar sig vara värt mångdubbelt mer.

– Vi sålde en Simon Gatevas för hundralappen, säger Magnus Ringqvist på Kupan.

– Den visade sig vara värd 100 000 kronor.

Fast personalen på Kupan verkar annars ha bra koll på vad sakerna är värda, tycker Kristine Svensson som var och hälsade på från Åseda.

– Jag går efter saker som jag själv vill ha. Men sedan letar jag även efter saker som kan vara värdefulla eller 50- och 60-talssaker till mina barn.

Annons

En som har bra koll på vad det är som gäller är Nina Eriksson på nyöppnade second handbutiken Erik & Alexander på Larmgatan i Kalmar.

– Jag har fått jättebra respons.

Nina Eriksson köper bara in sådant som hon vet är trendigt, både när det gäller möbler och kläder. Hon försöker blicka framåt och se kommande modetrender och anpassa utbudet till det.

– Sedan har jag moderna kläder också. Det häftiga är när man kan blanda gammalt och nytt.

En stor kunskap om second handprylarnas verkliga värde är själva affärsidén.

– Det jag inte får sålt åker jag upp till Stockholm med. Där finns det alltid köpare.

– Second hand-butiker drivs ofta ideellt för att samla in pengar till välgörande ändamål. Flera second hand-butiker har kopplingar till kyrkor.

– Kända ideella second handkedjor i Sverige är Myrorna (Frälsningsarmén), Kupan (Röda Korset) Läkarmissionen, Emmaus och Erikshjälpen.

– Trenden i dag är att alltfler öppnar second handbutiker i privat regi.

– Dessa är ofta välsorterade och mer nischade än de etablerade kedjorna. För dessa butiker används ofta termen vintage.

Källa: Wikipedia

Jesper Ericson
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons