Annons

MP säger nej till flygsatsning

Miljöpartiet vill inte satsa statliga trafikpengar på flygplatserna i Kalmar och Oskarshamn.
Detta besked gavs på regionförbundets styrelse.
Nyheter • Publicerad 12 oktober 2012
Akko Karlsson (MP)
Akko Karlsson (MP)Foto: 
Miljöpartiet försökte i regionförbundet driva igenom ett beslut om att statliga trafikpengar inte ska satsas på flygplatserna och flyget i Kalmar län. arkivfoto: Lars Johansson
Miljöpartiet försökte i regionförbundet driva igenom ett beslut om att statliga trafikpengar inte ska satsas på flygplatserna och flyget i Kalmar län. arkivfoto: Lars JohanssonFoto: Lars Johansson

När regionförbundets styrelse på torsdagen diskuterade hur de statliga trafikpengarna ska fördelas kom beskedet från Miljöpartiet. Flygplatserna i Kalmar och Oskarshamn ska inte få del av pengarna.

– Det här är en känd politisk hållning från oss i Miljöpartiet. Vi driver den linjen konsekvent, på riksplanet, på regional nivå och kommunal nivå. Ska vi ställa om samhället till att bli miljö- och klimatsmart kan inte flyget stöttas så att biljetterna till och med är billigare än en tågbiljett, säger Akko Karlsson, ledamot i regionförbundets styrelse för Miljöpartiet.

Annons

Att lägga ne r flygplatser innan alternativa transportmöjligheter byggt s upp får stora konsekvenser för länet, tar ni inte hänsyn till detta?

– Någonstans måste vi börja arbetet med att prioritera bort flyget för att få ekonomiska resurser att satsa på exempelvis utbyggd tågtrafik. Att som Kalmar län i dag ha två, ja till och med fler flygplatser, är inte acceptabelt. Detta har även staten konstaterat. Notera att staten dragit in det riktade flygplatsstödet och i stället låter regionerna själva prioritera och fördela de korvören som ges via trafikpengarna, fortsätter Akko Karlsson.

Att Miljöpartiet än en gång markerar sitt motstånd till flyget som transportmedel förvånar inte kommunalrådet i Kalmar, Johan Persson (S).

– Miljöpartiet är emot flyg, det är ett känt faktum. Just denna inställning är en av de största konflikterna mellan oss socialdemokrater och Miljöpartiet i kommunpolitiken här i Kalmar. Samtidigt är det ju så att de övriga 95 procenten av politikerna här är för flyget, säger Johan Persson.

Att lägga ner flygplatsen i Kalmar existerar inte ens som en idé för Johan Persson.

– Hade vi haft ett höghastighetståg längs med kusten kunde frågan om flygplatsen varit aktuell. Nu har vi inte det och ingen vet om eller när vi får det. Att lägga ner flyget nu skulle få enorma konsekvenser för hela regionen, fortsätter Johan Persson.

Beslutet i regionförbundets styrelse blev att även flyget ska få ta del av trafikpengarna.

Total fördelades lite drygt 52,3 miljoner kronor till flygplatserna i Kalmar och Oskarshamn för tidsperioden 2012–2021.

Det innebär att Kalmar flygplats får ett stöd på 3 474 000 kronor per år och Oskarshamns flygplats stöd är på 1 760 000 per år de kommande tio åren.

Mats Andersson
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons