Annons

De tar strid för höghastighetsbana

Mitt i värsta valfejden gör de olikfärgade kommunalråden i Kalmar, Växjö och Karlskrona gemensam sak. Det gäller kommande tågnät för höghastighetståg.
Nyheter • Publicerad 23 augusti 2014
Höghastighetsbanan bör gå via Växjö, tycker Per Schöldberg (C), Bo Frank (M), Johan Persson (S, Mats Lindbom (C).  Foto: Sigrid Nurbo
Höghastighetsbanan bör gå via Växjö, tycker Per Schöldberg (C), Bo Frank (M), Johan Persson (S, Mats Lindbom (C). Foto: Sigrid NurboFoto: Sigrid Nurbo

Regeringen har sedan tidigare tagit ett beslut kring en bana för höghastighetståg. Storsatsningen är tänkt att påbörjas år 2017 och vara klart 2032.

Investringssiffran det talas om är omkring 140 miljarder.

Annons

I takt med att byggstarten rycker fram hårdnar striden kring själva bansträckningen. Regioner ställs mot regioner. Det är dragkamp mellan svenska järnvägsknutar.

I regionen sydost gör nu ledande politiker en kraftsamling och gemensam sak för att få banan placerad till fördel för södra östkusten med Växjö och Hässleholm som stationer.

– Vi är helt överens som hur vi tycker att sträckan ska gå, säger Kalmars kommunalråd Johan Persson (S). Det är dags att sätta sydöstra Sverige på kartan.

I den enade, men politiskt olikfärgade frontpanelen på Kalmar stadshus satt i går även kommunalråden Bo Frank (M) och Per Schöldberg (C), Växjö samt Mats Lindom (C), Karlskrona.

De lovade att de tillsammans skulle mobilsera för att få höghastighetsbanan förlagd för att gynna sydostregionen. I slutet av nästa år ska det vara bestämt vilka orter som hamnar längs den nya järnvägslinjen och vilka som bommar att bli del av banan.

Sigrid Nurbo
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons