Kultur

Petri om partiernas affischer: "Blekare än någonsin"

Kalmar län Artikeln publicerades
”Personkulten frodas i stajlade porträtt” skriver Gunilla Petri om årets valaffischer.
”Personkulten frodas i stajlade porträtt” skriver Gunilla Petri om årets valaffischer.

Någon som missat hur socialdemokraten Laila Naraghi ser ut? Eller kristdemokraten Christopher Dywik? Titta på årets valaffischer som ploppat upp på sönderbrända gräsplättar i länet.

Personkulten frodas i stajlade porträtt där Johan Persson (S) avslappnat slängt kavajen över axeln och moderata Christina Fosnes tagit ett tryggt tag i den blå sidenschalen.

Roligare än så blir inte årets affischkampanj som verkar blekare än någonsin. Gör den ens någon skillnad?

Socialdemokraternas affischer.
Foto: Mats Holmertz
Socialdemokraternas affischer.

Socialdemokraterna satsar lokalt i Kalmar på ordet framåt! Framåt Norrliden, Framåt Oxhagen, Fortsatt framåt hela Kalmar - som del av framåtrörelsen. Men vad betyder de kryptiska omskrivningarna: "Kifab Arena är ingen tillfällighet”, eller ”Ny sporthall i Rinkabyholm är ingen tillfällighet.” Kanske vill partiet säga att det är socialdemokraternas förtjänst att det byggs två arenor. Frågetecken alltså?

I Oskarshamn väljer socialdemokraterna "Ett starkare samhälle, ett tryggt Oskarshamn".

Liberalerna väljer raka budskap.
Foto: Mats Holmertz
Liberalerna väljer raka budskap.

Liberalerna är rakare. ”Din vård min hjärtefråga" säger Pierre Edström i moderiktig halmhatt. I övrigt snygga herrar i blå skjortor fotograferade så att miljön anas i bakgrunden. Texterna slår fast att ” Bra lärare ska ha bättre lön” och ”Att ställa krav är att bry sig”. Liberalerna omtolkar också humoristiskt den klassiska omöjlighetssentesen till Det gaur visst. Signalfärgen i blått är ren och klar.

Moderaterna kör på renskalade personbilder.
Foto: Mats Holmertz
Moderaterna kör på renskalade personbilder.

Moderaterna har valt en mörkt blå bakgrundsfärg och renskalade personbilder utan närmare antydan om platsen. Ordet framtid i budskapen delar Moderaterna med SD och Centern. Moderaterna sammanfattar ”För en hoppfull framtid i Kalmar” men lovar också ”Lika för alla - rättigheter, skyldigheter, möjligheter.”

Vänstern och SD:s affischer bredvid varandra.
Foto: Mats Holmertz
Vänstern och SD:s affischer bredvid varandra.

Vänsterpartiet med lika stajlade företrädare, vill detsamma "Ett Kalmar för alla.” På riksplanet har V valt en snärtigare framtoning. Partiledaren Jonas Sjöstedt i förgrunden, ledigt klädd i vit skjorta och svarta chinos, i aktiva situationer - fångad i en selfie, eller tillsammans med en grupp unga kvinnor och män. Färgsignalen rött finns bara i det blommande V-et. Ljussättningen är genomtänkt. En mörkare bakgrund, allt ljus på Sjöstedt. Och i bilderna tydliga miljöer som understryker berättelsen.

Miljöpartiet satsar på ordet ”nu”.
Foto: Mats Holmertz
Miljöpartiet satsar på ordet ”nu”.

Miljöpartiets slogan ”Nu” är tuff och lättläst. Ordet Nu dominerar bildytan i en rundmagad och samtidigt stram Futurastil. Partiet vill något Nu! Inte i framtiden.

Roligare om Centerpartiets Annie Lööf satt på en traktor, menar Gunilla Petri.
Foto: Mats Holmertz
Roligare om Centerpartiets Annie Lööf satt på en traktor, menar Gunilla Petri.

På Centerpartiets affischer slår en leende Annie Lööf i blekrosa topp fast att ”Landsbygden ska utvecklas inte avvecklas”. Hennes twitterbild från i våras - en Annie Lööf uppflugen på familjens traktor hemma på gården - hade varit roligare. Varmare och mer verklighetsanknuten.

Valskyltar i Oskarshamn.
Foto: Roger Carlsson
Valskyltar i Oskarshamn.

KD:s Christopher Dywik ser lika glad ut som alla andra. Han står framför ett blommande rapsfält med en grönskande skogsdunge i bakgrunden. Det ser fräscht ut. En Bullerbybygd att längta till. ”Kalmarbygden kan bättre” lovar han.

Sverigedemokraterna är rakast: Ordning och reda” (det önskar för övrigt fler partier) och ”Sverige ska hålla ihop” med en avslappnad och välklädd Jimmie Åkesson. Sedan klargör partiet ”Utländska våldtäktsmän ska utvisas”. Ett budskap som knappast kan misstolkas.

Ingen av årets affischer är en fullträff, men Miljöpartiet lyckas förena bild och text i ett tydligt budskap och SD vågar lita på att en personbild med två bokstäver och ett årtal, säger mer än tusen ord.

2018 års affischsatsning bjuder alltså snarare på idolbilder än tydliga budskap. Som så ofta förr.