Världen passerar ovanför Kalmar

KALMAR ,
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:

Kalmar må vara en avkrok.

Men några kilometer ovanför staden passerar världen förbi varje dag.

Artikeln publicerades 19 juni 2017.

GRAFIK: Planen som flyger över Kalmar

430 personer på väg från Seoul till Paris. 400 Hong Kong-resenärer med sikte på London. En grupp med 250 människor på väg från Xiamen till Amsterdam. En vanlig onsdagseftermiddag passerar de alla över Kalmar inom loppet av 40 minuter.

Staden ligger mitt i en, med svenska mått mätt, vältrafikerad rutt mellan östra Asien och västra Europa. Varje dag flyger ett 30-tal plan förbi som startar eller landar i en annan världsdel. Ibland går planen rakt över centrala Kalmar. En annan dag passerar samma tur några mil söder eller norr om staden. Den exakta färdvägen påverkas av väder- och vindförhållanden.

– Tar du en jordglob och drar ett snöre från, säg Amsterdam till Tokyo, så hamnar du i ett spår som ligger över Östersjön och Kalmar. Flygbolagen väljer i regel den kortaste vägen när de planerar sina rutter, säger Anders Jernberg, chef för en route-enheten vid Luftfartsverket.

Utöver den geografiska verkligheten finns även andra faktorer som avgör vilka plan som flyger förbi vår del av världen. Hela Ryssland är inte öppet för alla flygbolag att trafikera, därför tar vissa plan en annan väg, vilket i sin tur påverkar flygtrafiken över Sverige.

Andra flygbolag undviker svenskt luftrum av ekonomiska skäl. Alla länder tar ut avgifter från flygtrafiken som passerar. Sverige ligger i mittenskiktet i prisnivå, men är dyrare än grannländerna i Baltikum.

– Bolagen försöker hitta den effektivaste vägen till sina resmål. När till exempel Finnair flyger ner i Europa brukar de alltid gå ut över Baltstaterna för att inte behöva passera Sverige, säger Anders Jernberg.

Förutom den tunga, långväga trafiken från öst är det också många plan på väg från södra Europa mot Stockholm och i viss mån Finland och Norge som passerar Kalmar.

En hel del plan tar också sikte på Kalmar Öland Airport eftersom flygplatsen är utrustad med en radiofyr som kan användas att navigera efter. Tidigare följde all trafik fasta rutter, baserade på dessa fyrar som är utplacerade i landet. Sedan ett tiotal år tillbaka styr de flesta större plan i stället efter GPS.

– Men flygvägarna finns kvar. Det är fortfarande en hel del passagerarplan av den äldre generationen i trafik som inte har den tekniska utrustningen för att kunna köra helt fritt, säger Anders Jernberg.

För resenärerna från andra sidan jordklotet blir Sveriges ostkust och Kalmar i mesta fall några minuters distraktion på en lång resa. Men alla plan kör inte bara förbi. Varje dag har Kalmar Öland Airport i genomsnitt 38 starter och landningar. Reguljärtrafiken till Stockholm och charterflygen utgör ungefär en tredjedel. Övrig trafik består av så kallat allmänflyg. Det handlar bland annat om pilotskolan som håller till vid flygplatsen, privatflyg, militär luftfart, ambulansflyg och utländska turister från i huvudsak Tyskland och Holland.

Några gånger har även plan som startat utanför Europa landat i Kalmar. I fjol kom en 250 ton tung Airbus 330 från Mexiko. Några år tidigare gick enstaka direktflyg från Kalmar Öland Airport till Thailand.

– Vi kan ta ner väldigt stora plan, men det finns inget självändamål i det. Flyget till Mexiko tog över 300 passagerare, då är det ganska trångt i hallen och svårt att ha någon annan samtida trafik, säger Kent Lindblad, kvalitetschef på flygplatsen.

Det sprakar till i komradion högst upp i flygledartornet på Kalmar Öland Airport. Ett SAS-plan är på väg ner för landning.

– Roger that, 270 degrees, 16 knots, maximum 22 knots, runway 34 cleared to land, svarar flygledaren Björn Royne och greppar en kikare.

Han blickar ut över landningsbana 34 där ett gäng måsar har kretsat under morgontimmarna. Under tiden får han ett anrop från en maskinförare som vill köra in på flygplatsområdet för ett grävarbete.

– Du ska titta på radarn, spana i kikaren, försöka hålla koll på alla fordon och se till att inga fåglar är i vägen. Det här jobbet kan vara fruktansvärt splittrat, säger han.

Samtidigt som SAS-planet skymtas i horisonten dyker en ny prick upp på Björn Roynes radar. Den markerar en Boeing 777 som passerar Kalmar, på väg från Shanghai mot Amsterdam.

Trots att den styr rakt över flygplatsen påverkar den inte arbetet i tornet alls. Trafikledningen på Kalmar Öland Airport ansvarar för all flygtrafik upp till 3 000 meter inom ett område som sträcker sig från Torsås i söder till Oskarshamn i norr, ut över Öland i öster och till Nybrotrakten i väster. Flygen som går högre upp än så leds från Luftfartsverkets kontrollcentraler i Malmö och Stockholm. Trafikledarna i Kalmar har nog att göra ändå.

– Jag har vänner som frågat om det verkligen finns något för oss här i flygledartornet att göra. Och jag förstår dem, de ser bara reguljärtrafiken. Men man vet aldrig vad som väntar, vissa dagar kan vi ha över 200 starter och landningar. Eftersom man sitter ensam i tornet och luftrummet är stort krävs heller inte mycket för att det ska bli stressigt, säger Filip Wiberg, flygledarchef på ACR, som ansvarar för trafikledningen på Kalmar Öland Airport.

Klockan passerar 13 och sakta men säkert töms flygplatsen på Stockholmsresenärer och lunchgäster.

På Kalmars gator är det glest bland bilarna och tempot måttligt. Några kilometer ovanför hustaken närmar sig rusningstiden. Snart ska ett pärlband av flyg från Kina och Sydkorea susa förbi staden och rita långa vita streck över den blå junihimlen.