Annons

Uppåt för Kalmar Flygplats

Flyglinjer till Köpenhamn, Helsingfors och specialchartrade plan från Shanghai och Europa. Planerna för Kalmar Flygplats är stora. Flera intresserade bolag har hört av sig till Luftfartsverket.
Kalmar • Publicerad 29 september 2006

Det har hänt något med intresset för Kalmar Flygplats den senaste tiden. Tidigare har kommunen och Luftfartsverket fått böna och be för att få bolag att flyga från och till regionen.

Men efter det att Fanerdun Groups Kalmarsatsning blev känd har det skett en förändring. Nu är det bolagen som hör av sig till flygplatsen i Kalmar, inte tvärtom.

Annons

- Vi har en dialog med flera aktörer och vi har en tydlig strategi. Jag vill inte säga att vi har någon utpekad operatör som vi jobbar med, men det är helt klart att det kommer att behövas bättre förbindelser till och från Europa framöver, säger flygplatschefen Hans Hjertonsson.

Sedan i maj finns det en speciell grupp som arbetar med flygplatsen utveckling i och med att Kalmar kommun tar över ägaransvaret från och med årsskiftet. I gruppen ingår bland andra flygplatschefen Hans Hjertonsson, kommunens projektledare Bertil Stolt, före detta Flextronicschefen Ronny Nilsson och Torsten Jansson vd för New Wave group.

Gruppen har tre huvudsakliga uppgifter:

l Att säkra relationerna med SAS för att behålla en stabil linje till Stockholm.

l Att få till en knutpunkt ut i Europa och världen.

l Att öka antalet charterflygningar till Kalmar efter en modell som bland annat Östersund och Jukkasjärvi lyckats med.

Förbindelserna till Stockholm har man redan lyckats förbättra. SAS Sverigechef var i Kalmar i augusti och bolaget kommer att öka antalet flygningar till Arlanda. Dessutom flyger bolaget Kalmarplanet till Bromma sedan några veckor tillbaka.

Köpenhamn/Kastrup är annars den knutpunkt som har högst prioritet. Men man tittar även på Helsingfors. Båda de flygplatserna har bra förbindelser med Asien och resten av Europa.

Nära högkvarteret - Både Köpenhamn och Helsingfors har linjer till Shanghai som ligger 18 mil från Hangzhou där Fanerdun Group har sitt högkvarter. Köpenhamn är en bra knutpunkt för alla europeiska kunder som ska komma till Kalmar, säger Hans Hjertonsson.

Köpenhamn står också högst på önskelistan bland företagarna i regionen. Det visar en undersökning som Sydsvenska Handelskammaren, flygplatsen och regionförbundet har gjort.

Annons

Det kundunderlaget är visserligen inte tillräckligt för att motivera en linje mellan Kalmar och Köpenhamn. Men tillsammans med Fanerdun Groups satsning finns det nu goda utvecklingsmöjligheter för Kalmar Flygplats. Och redan i mitten av oktober kommer arbetsgruppen att ha ett möte med ledningen för Köpenhamns flygplats.

Specialcharter Enligt Bertil Stolt har affärsmannen Jinxing Luo även tankar på att specialchartra plan från Shanghai till Kalmar. Åtminstone till att börja med.

Den speciella arbetsgruppen för flygplatsen jobbar också med att öka antalet charterflygningar till Kalmar. Detta genom att locka med golf och sol på Öland, glasriket och Astrid Lindgrens värld.

- I Östersund och Jukkasjärvi har man lyckats med detta. Man har bland annat flugit in japaner som vill åka skidor i Sverige, säger Hans Hjertonsson.

Allt det här kommer att innebära en stor trafikökning för Kalmar Flygplats. Hur stor vågar ingen spekulera i för tillfället. Men enligt alla inblandade finns det stora möjligheter att utveckla den verksamhet som finns

i dag.

Magnus Ericsson
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons