Annons

Trygghetslarm i Kalmar ur funktion – försökte få hjälp i en timme

På onsdagen slutade trygghetslarmen i Kalmar att fungera. Men de som har larmen fick inget veta.
– Min mamma ramlade och försökte få hjälp i en timme utan att någon svarade, säger Helena Svensson.
KALMAR • Publicerad 30 maj 2019
Arkivbild.
Arkivbild.

Mamman, som är i 80-årsåldern, bor i centrala Kalmar och är en av många som bär ett trygghetslarm på armen. När hon sent på onsdagskvällen föll i sin bostad var det den knappen hon tryckte på i hopp om att få hjälp. Men ingen svarade.

– Till slut lyckades hon släpa sig fram till sin mobiltelefon som stod på laddning och ringa mig, men det tog en hel timme för henne att klara av det, säger Helena Svensson.

Annons

Hon åkte genast hem till sin mamma och mötte av en händelse personal från hemtjänsten som var i området för att hjälpa en annan person. Då fick Helena Svensson höra att larmen var ur funktion.

– Jag tycker det är riktigt allvarligt att min mamma inte fått reda på det och jag kunde inte hitta någon information om det på hemsidan. Man har ju larmen för att känna sig trygg. Lyckligtvis klarade sig mamma utan skador den här gången, men det måste finnas en krisplan för sådana här situationer.

På torsdagsmorgonen skickade Kalmar kommun ut ett pressmeddelande som berättade att trygghetslarmen varit ur funktion sedan klockan 16 på onsdagen. Det ska bero på störningar i mobilkommunikationen och problem med servrar hos en leverantör som hanterar de mobilabonnemang som används till kommunens larm. På morgonen ska kommunen också ha kontaktat alla med trygghetslarm och informerat om driftstörningen.

Mattias Ask, förvaltningschef på omsorgsförvaltningen, säger att den uteblivna informationen på onsdagen berodde på att prognosen först visade att felet skulle åtgärdas snabbt.

– Vi prioriterade att sätta in extrapersonal från sena kvällen och under torsdagen för att göra extra tillsyn hos de vi vet har fallrisk eller större behov. Sex personer togs in extra för det.

Nu blev störningen ändå långvarig, borde ni inte ha informerat de som har larmen tidigare?

– Givetvis kommer vi göra en noggrann utvärdering av det här när problemet är åtgärdat för att utreda om vi borde ha agerat annorlunda, säger Mattias Ask.

På torsdagskvällen uppgav Trygghets- och larmcentralen att merparten av de cirka 1 500 trygghetslarmen hade kommit igång igen.

David IsefjordSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons