Så ser de nya Öresundstågen ut

Kalmar Artikeln publicerades
Kallbadhuset i Malmö pryder den tysta kupén.
Foto: Kasper Dudzik
Kallbadhuset i Malmö pryder den tysta kupén.

Under de närmaste fem åren kommer Öresundstågen att få sig ett rejält lyft.

I veckan går det första upprustade tåget ut i ordinarie trafik.

Öresundståg AB räknar med att rusta upp 22 tåg per år och totalt rör det sig om 111 tåg.

I upprustningen ingår bland annat renoverade stolar med nya tyger, eluttag vid varje stol, nya golvmattor, nya bagageställ, total rengöring interiört, ommålning exteriört, uppgraderad rullstolsplats och nya stolar i förstaklass.

– Upprustningen betyder att våra kunder får fräscha fordon att åka med. Tågen är idag slitna efter mycket trafik och många resenärer, säger Karl-Johan Bodell, trafikdirektör på Kalmar Länstrafik, i ett pressmeddelande.

Tågen köptes in till trafikstarten 2000. Livslängden för fordonen beräknas till cirka 30 år.

– Så det är både logiskt och behövligt att inredningen fräschas efter halva livslängden, säger Karl-Johan Bodell.

Upprustningen kommer att kosta ungefär fem miljoner kronor per tåg och förlänger livslängden på dem. Detta kan jämföras med att köpa ett helt nytt tåg som kostar cirka 100 miljoner kronor.

Det första upprustade tåget har i dagarna visats upp på olika platser, bland annat i Växjö, Kalmar, och Malmö. På torsdag väntas det börja gå i ordinarie trafik.

Upplev de nya Öresundstågen i 360-vyn (extern länk)

Fakta

Öresundstågen

Öresundståg är ett gemensamt tågtrafiksystem i Sydsverige och Danmark. Bakom Öresundståg står Blekingetrafiken, Hallandstrafiken, Länstrafiken Kronoberg, Kalmar Länstrafik, Skånetrafiken, Västtrafik och danska Trafik- och Byggestyrelsen. I Sverige bemannas tågen av Transdev och i Danmark av DSB. Det finns 111 Öresundståg. Det görs omkring 26 miljoner resor med Öresundstågen varje år, varav en miljon inom Kalmar län.

Källa: ltkalmar.se

Visa mer...