Så här ser årets majblomma ut – ”Liknar en vitsippa”

Stockholm Artikeln publicerades
Årets majblomma 2019.
Årets majblomma 2019.

Årets majblomma liknar en vitsippa. De nya färgerna har precis presenterats tillsammans med årets affisch, vid en festlig ceremoni på Mariaskolan i Stockholm.

Majblomman 2019 ser ut som en vitsippa med gräsgrön botten, gammeldags vaniljfärgade kronblad och en ljusgrön pärla i mitten. Bakom designen finns 13-åriga Saga, som vunnit Majblommans färgtävling. Hon är överraskad och glad, men tycker att uppmärksamheten känns för pirrig för att vara på plats på Mariaskolan. Den nya majblomman avtäcks i stället av Alice Almarales Mossberg, 15, som har skapat årets affisch:

– Saga hälsar att majblomman helt klart liknar en vitsippa, men egentligen tänkte hon på ett fotbollslag när hon valde färgerna, säger Alice.

Att måla för Majblomman är en tradition som startade med Carl Larsson år 1912. Genom åren har många svenska konstnärer bidragit. Alice Almarales Mossberg är debutant. Hon går på Svenska Balettskolan Göteborg och älskar att uttrycka sig genom konst:

– Det gör jag verkligen, och det är väldigt roligt att skapa för just Majblomman som jag känner starkt för. Mitt budskap är att alla barn och unga är viktiga, oavsett varifrån de kommer. Konkret föreställer tavlan människor, kanske barn. Och majblommor, så klart.

Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve:

– 1918 års blomma var också en majblomma och det är svindlande att tänka på alla barn som fått stöd av Majblomman sedan dess, och på alla barn som sålt majblommor för att göra det möjligt. Alice tavla fångar verkligen det Majblommans står för, alla barns rätt till att vara med i gemenskapen, oavsett ekonomiska förutsättningar.

Majblommans insamling startar den 11 april 2019, då barn över hela landet börjar sälja majblommor. Förra året fick de ihop 66 miljoner kronor på två veckor. Pengarna går till barn som lever i ekonomisk utsatthet i Sveriges alla kommuner. Majblomman verkar mot barnfattigdom, både genom ekonomiskt stöd till enskilda barn och genom opinionsbildning om barns rättigheter.