Så halverade vår reporter sin skärmtid i jakten på digital balans

Digital balans Artikeln publicerades
Anton Lernstål hittade sätt att nästan halvera sin skärmtid – på bara tre veckor. Här delar han med sig av sina tips och erfarenheter.
Anton Lernstål hittade sätt att nästan halvera sin skärmtid – på bara tre veckor. Här delar han med sig av sina tips och erfarenheter.

Nattens mörker, mobilens kalla blåa sken. Där och då kommer insikten. Skärmen lockar för mycket, stjäl både tiden och uppmärksamheten. Men där och då föds också viljan till förändring. Under tre veckor fick vi följa vår reporter Anton Lernstål när han försökte skala bort den onödiga skärmtiden – med hjälp av smarta knep, expertis och sin självutlämnande ärlighet kring sitt eget beteende. Här kan du läsa hela resan mot målet: digital balans.

Den första kontrollen av skärmtiden gav en tuff insikt. På en vecka lade Anton Lernstål 1 463 minuter på sin mobilskärm. Då började spaningen efter knepen för att få ner den tiden. Tre veckor senare i den digitala bantningen visade sig framstegen: 763 minuter.

Alltså snudd på en halvering av skärmtiden.

Anton Lernstål dokumenterade sin resa i krönikor, reportage, intervjuer och tips. Här delar han med sig av allt:

 

”Jag har alltid tänkt: om du vill förändra något med ditt liv så gör det.

Vill du springa mer – så spring mer.

Vill du äta nyttigare – så ät nyttigare.

Vill du sluta slösurfa – så sluta slösurfa...

Hur svårt kan det vara?

Tydligen ganska svårt. Åtminstone svårare än jag någonsin trott.”

 

Foto: Larsen,Håkon Mosvold

VECKA 1 – insikten och drivet till förändring:

 

Del 1: "I stället för att fortsätta sova öppnar jag Facebookappen och scrollar planlöst”

På morgonen. Två uppvaknanden. Jag inser att det har gått för långt. Beteendet känns inte hälsosamt och trots att tecknen funnits där i flera år har jag inte lyft ett finger för förändring.

Tills nu.

 

Del 2: ”Att sätta det på pränt är ett uppvaknande”

Något som tidigare skett helt naturligt hamnar i ett annat ljus och det blir lättare att se förändringsmöjligheter. Nu är bara frågan: Hur gör man?

Jag skäms för att skriva det. För det var så jävla dumt.

 

Del 3: ”Förändringens timma är slagen”

Nu ska den onödiga skärmtiden bort – med hjälp av farthinder och andra tips och råd.

 

Patrik Wincent, auktoriserade terapeut som ligger bakom Dataspelsakuten och Internetakuten.
Patrik Wincent, auktoriserade terapeut som ligger bakom Dataspelsakuten och Internetakuten.
”Jag använder mobilfria zoner, det fungerar bra för mig.”

Patrik Wincent

 

Fler insikter från veckan som gick:

 

VECKA 2 – åtgärder och resultat

 

Del 4: "Jag vill också ha det så där perfekt”

Det är inte det att jag inte har det bra. För det har jag. Jag har det nog som folk har det mest och känner mig i stort nöjd med tillvaron. Delar av Instagramflödet bara väcker någonting vad-det-nu-är inom mig.

 

Del 5: ”Jag hade mina knep för att dryga ut minuterna”

När datorn såg ut som en liten tjockteve och internet störde den fasta telefonin höll en ljusgrå äggklocka koll på mig.

 

Del 6: ”Min tumme är så dresserad ...”

Appen visar att jag har använt telefonen mindre. Det är ett gott tecken.

 

Hjärnforskaren Sissela Nutley ser vad sociala medier och passivt scrollande får för konsekvenser.
Hjärnforskaren Sissela Nutley ser vad sociala medier och passivt scrollande får för konsekvenser.
”Vi får en falsk verklighetsuppfattning.”

Sissela Nutley

 

Fler insikter från veckan som gick:

 

VECKA 3: Summeringen, lärdomarna – och framtiden

 

Del 7: "Plötsligt dyker en vit, rektangulär ruta upp i tevens nederkant”

Meddelandet visas när teven varit igång så länge att den själv ifrågasätter rimligheten.

 

Del 8: ”Gränserna mellan arbete och fritid suddas ut”

Det händer att jag kollar Facebook och svarar på privata meddelanden på arbetstid. Jag skäms inte ens för att erkänna det. För jag vet att jag lägger minst lika mycket tid – men troligen mycket mer – på jobb på min fritid.

 

Del 9: ”Projektet har nått sitt slut – nu handlar det om att hänga i”

Det finns många tips och trix som går att använda. Jag tror på att ta förändringarna successivt och inte alla i ett svep, förankra dem innan man går vidare till nästa.

 

Bill Maher, till vänster, talar med Tristan Harris, en av grundarna till Time Well Spent-rörelsen i
Foto: Janet Van Ham
Bill Maher, till vänster, talar med Tristan Harris, en av grundarna till Time Well Spent-rörelsen i "Real Time with Bill Maher".
”Det är ett krig om vår uppmärksamhet där alla medel är tillåtna. Det måste ändras.”

Malin Sjöstrand citerar Tristan Harris, en av grundarna till Time Well Spent-rörelsen.

 

Fler insikter från veckan som gick:

 

Anton Lernstål är webbredaktör på Barometern-OT – och en återkommande krönikör i helgbilagan Bonus Weekend.
Anton Lernstål är webbredaktör på Barometern-OT – och en återkommande krönikör i helgbilagan Bonus Weekend.

Läs mer av Anton Lernstål:

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Barometern Oskarshamns-Tidningen och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.