Robin kör bil på frityrolja

Ekelunda Artikeln publicerades
Robin Riberth visar den specialbyggda tanken i bagageutrymmet på sin dieseldrivna Volvo. 8 bilder
Foto:Leif Pettersson
Robin Riberth visar den specialbyggda tanken i bagageutrymmet på sin dieseldrivna Volvo.

22-årige Robin Riberth i Ekelunda betalar inte en enda krona när han tankar sin dieseldrivna Volvo 940, årsmodell 1994. Han kör bilen på begagnad frityrolja som han får gratis på pizzeriorna.

– Pizzabagarna blir bara glada när jag hämtar mitt bränsle. De vill gärna bli av med oljan, säger Robin Riberth och vrider om startnyckeln.

Efter en stund kan en doft av pizza förnimmas ur avgasröret, men motorn spinner som en katt.

Robin Riberth har alltid varit intresserad av teknik, bilar och motorer. Via Internet fick han tips om hur man tämligen enkelt kan köra sin dieselbil på rapsolja, bara man har en separat tank.

– Jag skissade på en sådan tank och sedan fick jag hjälp av Jerry Wik som byggde den.

Robin fick plocka bort reservhjulet från bagageutrymmet för att få plats med rapsoljetanken. Reservhjulet får ligga i baksätet istället.

Bilen måste startas på diesel, men sedan kan man växla över till rapsoljan genom att koppla om två slangar och köra bilen som vanligt.

– Raps är ju en naturlig produkt och därför blir min bilkörning riktigt miljövänlig. Jag kan köra cirka 50 mil på full tank och prestandan på motorn blir bara cirka tio procent sämre jämfört med diesel.

På pizzerior och liknande får man byta frityrolja ganska ofta, beroende på hur mycket fritöserna används. Och där får den tas om hand enligt miljöföreskrifter och det kostar lite pengar. Så när Robin Riberth kommer på besök för att tanka sin Volvo blir pizzabagarna bara glada.

Han häller den begagnade oljan i en vanlig bensindunk och sedan hamnar den i rapsoljetanken via en vanlig silduk för saft eller fruktpress.

– Man måste sila oljan för att få bort lite småskräp som kan finnas.

Robin Riberth berättar att det inte är så värst många ännu i Sverige som kör sin bil på begagnad frityrolja. Men det förekommer.

– Det är kul att experimentera och så blir ju bilkörningen väsentligt billigare när bränslet inte kostar en enda krona. Visst, det tar en stund att fixa bränsletanken, men man behöver inte göra några som helst förändringar med motorn.

Det går att köra på rapsoljan även vinterhalvåret, men då måste den värmas upp till 60-70 grader.

– Sommartid är det bara att tanka och gasa, skrattar Robin Riberth och tar en biltur till asylboendet i Söderåkra.

Där hade man nämligen friterat kycklingklubbor denna dag.

Har du tips för andra som brinner för saker på hjul? Hör av dig till oss!

Serie

Motornördarna

Motornördarna är en tv-serie om människor som brinner för saker på hjul. Nästa del: Viola Ryding, Emmaboda US Car Club.

Visa mer...