Ny aktör tar över Krösatrafiken

Kalmar län Artikeln publicerades
Foto: David Bergström

Efter många turer är det nu dags för en aktör att ta över Krösatrafiken.

Från och med söndag ansvarar Tågkompaniet för driften.

– Vi är väldigt, väldigt taggade och är övertygad att det kommer gå riktigt bra, säger Dag Lokrantz-Bernitz, vd för Tågkompaniet.

Det var i december förra året som det stod klart att det norskägda bolaget Tågkompaniet vunnit upphandlingen om att ta över driften av Krösatågen. Men Transdev, som kört Krösatågen de senaste åren, överklagade i förvaltningsrätten och fick rätt. Detta innebar att upphandlingen var tvungen att göras om.

Eftersom en ny upphandling tar tre år att göra gjordes en så kallad direktupphandling.

– Vi hade kontakt med de som var anbudsgivare i upphandlingen och efterhörde om de i en direkt upphandling på en något kortare tid kunde tänka sig stå fast vid sina anbud och det kunde samtliga anbudsgivare göra och då var Tågkompaniet lägst i pris och då var det de som får köra de här åren under tiden vi gör en ny upphandling, säger Karl-Johan Bodell, trafikdirektör för KLT.

Enligt Karl-Johan Bodell blir det nya avtalet lite dyrare än det ursprungliga avtalet som var på nio plus tre år.

– I och med att avtalslängden är kortare blir det något dyrare med uppstartskostnader. Men i övrigt är det samma prissättning som i anbudet och blir billigare än den trafik vi kör i dag, säger Bodell.

fakta

Krösatågen

Krösatrafiken

Krösatågen är ett samarbete mellan länstrafikbolagen i Jönköping, Kalmar, Halland, Blekinge, Kronoberg och Skåne. Tågen har cirka tre miljoner resenärer varje år och kör totalt 5,5 miljoner kilometer med både el- och dieselfordon.

I länet trafikeras sträckorna Kalmar-Emmaboda och Emmaboda–Karlskrona av Krösatåg.

Tågkompaniet

Tågkompaniet grundades 1999 men våren 2005 köpte det statliga norska tågbolaget NSB in sig i bolaget. 2007 tog NSB över hela Tågkompaniet.

I dag kör tågkompaniet bland annat tågtrafik i Norrland och Värmland.

Visa mer...

Avtalet med Tågkompaniet börjar gälla från och med söndag.

– Vi är väldigt taggade på att komma igång och vi är övertygade att det kommer gå riktigt bra.För bolaget är det väldigt skojigt eftersom vi kommer att ha trafik ändå upp från Norrbotten och ända ner i Skåne, säger Dag Lokrantz-Bernitz, vd för Tågkompaniet.

Att bolaget nu tar över driften kommer bland annat märkas genom att man inrättar en lokal driftledning i Nässjö.

– Vi kommer att ha en lokal närvaro i Småland som är starkare från och med att vi tar över. Sedan har vi fler gruppchefer också så att vi har en större ledarnärvaro ute bland medarbetarna vilket jag tror är bra för att få en så pass bra produkt som möjligt, säger säger Dag Lokrantz-Bernitz.

Men i övrigt är tågen desamma, liksom personalstyrkan.

– Direkt kommer man nog inte märka så mycket, men däremot vet vi sedan tidigare att Tågkompaniet har en väldigt hög kvalitetsstämpel och det är sådant man i så fall kommer att jobba in i sina rutiner med personalen, säger Karl-Johan Bodell.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Barometern Oskarshamns-Tidningen och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.