Näringslivet inte förvånat över nedlagda flyglinjen

Kalmar Artikeln publicerades
Eilon Fransson, regionchef för Näringslivet.
Foto:Arkiv
Eilon Fransson, regionchef för Näringslivet.

– Det var tråkigt att höra att man tar det beslutet, för näringsliv och privatpersoner. Det har ju varit himla smidigt, säger Eilon Fransson, regionchef för Näringslivet.

På fredagen rapporterade Barometern-OT att Kalmar Öland Airport slutar flyga till Berlin. Det efter ett beslut från flygbolaget Sparrow som hänvisar till produktionsförändringar och att linjen Kalmar-Berlin inte längre passar i deras verksamhet.

Näringslivet i Kalmar län reagerar nu på beskedet.

– Mätningar över infrastruktursatsningar i länet är väldigt låga egentligen och det går att diskutera om Berlin varit det bästa resmålet egentligen, säger Eilon Fransson, regionchef Näringslivet.

Eilon menar att det behövs ett flygtrafiknav som kan kopplas mellan Kalmar och världen och det saknas på Berlins flygplats. Näringslivet var inte med i hanteringen av den nya linjen Kalmar-Berlin utan fick först höra om den vid presentationen. Därför ser Eilon gärna att diskussioner nu påbörjas för att leta efter en ny destination som kan skapa bättre förbindelser för privatpersoner men framför allt näringslivet.

– De som har suttit på pengarna måste väl ha sett att det lönade sig, säger Eilon med frågande ton i rösten.

Han hänvisar till siffror som foretagsklimat.se varje år sammanställer över hur företagare betygsätter varje kommuns förmåga till vägnät, tåg och flygförbindelser. I Kalmar län hamnar nio av tolv kommuner över tvåhundrastrecket, alltså väldigt lågt.

Beslutet att lägga ned Berlinflyget får Miljöpartiet i Kalmar kommun, som var motståndare till satsningen, att reagera.

– Det var väntat, det är inte hållbart med en sådan flyglinje, men det som gör mig upprörd är att 11 miljoner kronor gick från kommunen in i satsningen på ett Berlinflyg, Det är samma summa som omsorgen fick spara förra året, säger Max Troendlé (MP).

Till skillnad från näringslivet ser Miljöpartiet inte flyget som en prioritering alls.

– Det vore bättre om det satsades på att utveckla tågturerna, att åka till Berlin från Kalmar går utmärkt med tåg, det behövs inte någon flyglinje.