"Myt att socker bara är farligt"

Kalmar Artikeln publicerades
Foto:Montage

Semesterns söta lockelser kan lätt bli vardag. Men enligt Cornelia Witthöft, professor i livsmedelsvetenskap, finns det ingen risk för att utveckla ett sockerberoende.

Glass, godis och läsk är några favoriter under varma semesterdagar, och många äter mer socker på sommaren. Men gottegrisar finns det gott om oavsett årstid. På ett år äter vi i Sverige i genomsnitt 15 kilo godis per person enligt uppgifter från Livsmedelsverket.

– Det finns personer som inte äter socker alls och samtidigt de som äter extrema nivåer, och det är mest unga, säger Cornelia Witthöft som är professor i livsmedelsvetenskap på Linnéuniversitetet.

Den senaste nationella undersökningen från Livsmedelverket genomfördes 2010 och visade att fyra av tio tillfrågade åt för mycket socker. Främst var det unga som åt för sockerrik mat och drack för mycket söta drycker. I september påbörjas en ny undersökning som ska kartlägga ungas kostvanor.

    Det tillsatta sockret, sackaros, ger energi men innehåller inte vitaminer, mineraler och fiber. Det betyder att den som äter mycket livsmedel med tillsatt socker får i sig mycket energi men lite näring.

    – Tillsatt sackaros behöver man inte, men sackaros innehåller glukos som hjärnan faktiskt behöver lite av. Glukos kan vi lika väl få av stärkelse, till exempel potatis. Om det skulle vara möjligt att äta en kost helt utan kolhydrater skulle kroppen behöva sina proteiner för att producera glukos. Att socker bara är farligt är en myt, säger Cornelia Witthöft.

    I stället handlar det om mängden, enligt Witthöft. Ett för stort intag av sockerrik, men näringsfattig, mat gör att blodsockernivån blir svajig. Något som på sikt ökar risken att utveckla diabetes. Ändå finns det många som äter mycket tillsatt socker.

    – Vi är vana vid söta smaker, ofta är till exempel färdigmat söt. Godis är billigt att köpa och då äter man mycket av det.

    Max tio procent av vårt samlade energiintag bör komma från tillsatt socker enligt våra nordiska näringsrekommendationer.

    För den som äter stora mängder socker även när semestern övergår i vardag kan det vara dags att vänja sig av vid sina söta vanor. Enligt Cornelia Witthöft finns det nämligen inte något sockerberoende att skylla på.

    – Jag känner inte till någon vetenskaplig grund som skulle kunna påvisa att man kan bli sockerberoende. Anti-socker lobbyn använder ofta det som ett begrepp, men jag skulle inte själv använda det. Man kan känna ett sötsug, men dåliga kostvanor går att ändra på.