Annons

M vill satsa på luftburen järnväg i Kalmar

Ett samlat grepp om det växande Kalmars trafiksystem – med ny knutpunkt vid flyget och delvis luftburen järnväg. Så vill Moderaterna lösa framtidens lokala infrastruktur.
Kalmar • Publicerad 6 september 2018
Christina Fosnes (M) valspurtar genom att föreslå en storsatsning på nytt trafiksystem för Kalmar.
Christina Fosnes (M) valspurtar genom att föreslå en storsatsning på nytt trafiksystem för Kalmar.Foto: Jörgen Ström

Planerna ligger på skissbordet, men enligt oppositionsrådet Christina Fosnes (M), så vill partiet snarast starta en utredning.

– Det vi ser är ett Kalmar som snart har 70 000 invånare. Det börjar bli en ganska stor stad, men vi har i dag ett undermåligt trafikledningssystem. Vi vill ta ett samlat grepp för att både underlätta för pendlare men också lösa de parkeringsproblem som finns på Kvarnholmen, säger hon.

Annons

Moderaternas förslag går ut på att bygga en knutpunkt för såväl tåg, buss, flyg och bil vid Kalmar Öland Airport. Där ska man också kunna parkera bilen och åka kollektivt in till centrum – bland annat genom luftburen spårtrafik.

– Delar av sträckan in till Kalmar kan man bygga på höjden. Det är billigare än markbunden räls. På så sätt får vi också bort problemen med bommarna inne i Kalmar. I dag fälls bommarna 62 gånger varje dag och stoppar trafiken. Det är ett system som inte är anpassat för framtidens stad, säger Jörgen Bödmar (M) som är vice ordförande i Kalmar Öland Airport.

Har ni räknat på vad detta kommer kosta?

– Vi har ingen prisuppgift just nu men vi vill snarast starta en utredning där vi får ramarna klara fös oss. Det här är något som ska fungera kanske 50-100 år framåt medan staden växer. Att som nu fixa alla problem med kortsiktiga lösningar är inte hållbart.

Att bygga monorails, luftburen spårtrafik, blir allt vanligare utomlands, enligt Moderaterna. Men att bygga avvikande i stadsmiljö är besvärligt.

– Det går att göra på ett sådant sätt att det smälter in väldigt fint i stadsmiljön. Vi ska värna om Kalmars historia och se till att alla värden bibehålls – men också anpassa staden för framtiden, säger Christina Fosnes.

Samhällsbyggnadsnämndens ordförande Mattias Adolfson (S) sågar dock förlaget.

– Moderaterna lovar stora satsningar utan någon som helst kostnadsberäkning. Jag betraktar det som snudd på oseriöst. De har tidigare presenterat förslag på nedgrävda parkeringar som kostar 800 000 till en miljon kronor per plats, säger han.

Hur vill ni lösa trafiksystemet i framtiden?

– Genom att titta på lösningar på de projekt som byggs. Vi vill inte stänga av trafiken i city.

Jörgen StrömSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons