Anna Sandahl och Karolina Hjertonsson pluggade journalistik tillsammans i Kalmar. Nu startar duon ut en ny rikstäckande ungdomstidning.
Bobo heter tidningen som kommer med sitt första tryckta nummer i januari och som lanserar en sajt 1 december.
– Vi valde namnet efter huvudkaraktären på Lukas Moodyssons senaste film. Den handlar om en tjej som vågar vara sig själv. Sedan kan både en tjej och kille heta Bobo, förklarar chefredaktören Anna Sandahl som fick idén till tidningen under sin studietid i Kalmar.
– På universitetet lära oss att praktiskt ge ut en tidning men insåg också att en sådan här tidning faktiskt behövs. Vi upptäckte att mediasamhället fortfarande är väldigt gammaldags och nischat på många sätt. Killar har sina tidningar, tjejer sina – det ville vi förändra.
Bobo vänder sig till tonåringar, både killar och tjejer. Den ska vara fri från fördomar och könsstereotyper och främja både jämställdhet och mångfald.
Vad ska ni konkret skriva om?
– Allt som berör unga människor, egentligen. Fokus kommer att vara på populärkultur som film, musik och mode. Vi vill också vända på vissa begrepp och kanske intervjua föräldrar och hur de ser på sina tonåringar.
Parallellt med printupplagan kommer en hemsida att lanserar under namnet hejbobo.se.
– Vi hade en diskussion om att bara göra en digital tidning men eftersom vi befinner oss mitt emellan print och digitalt så börjar vi med att göra både och. Sedan får vi se vad utvecklingen leder oss, berättar Anna Sandahl.
Bobo kommer att göras av frilansjournalister i samarbete med unga reportrar ur målgruppen från hela landet.