Kritik mot flygsatsning: ”Vi ska ha ett klimat vi kan leva i”

Kalmar ,
Flyglinjen Kalmar–Berlin lades ner 2016. Nu vill Socialdemokraterna få i gång en ny flyglinje till Frankfurt. Men Miljöpartiet är kritiskt till nya flygsatsningar.
Flyglinjen Kalmar–Berlin lades ner 2016. Nu vill Socialdemokraterna få i gång en ny flyglinje till Frankfurt. Men Miljöpartiet är kritiskt till nya flygsatsningar.

Socialdemokraternas löfte om flyg till Frankfurt väcker ont blod.

Dålig tajming att lansera en flygsatsning under en klimatkris, anser MP.

– Det går inte att satsa mer på flyg om vi ska ha ett klimat vi kan leva i, säger Jessica Rydell (MP).

Värmeböljan, med efterföljande skogsbränder och foderbrist, har fått allt fler att fundera på klimatfrågan. Att i det läget lansera en flygsatsning tyder på att man inte förstått allvaret i situationen, menar landstingsrådet Jessica Rydell (MP)

– Alla diskussioner handlar nu om hur vi ska klara klimatförstöringen så att vi kan leva på jorden, säger hon.

I stället för flyg vill Miljöpartiet bland annat ha höghastighetståg och bättre nattåg ut i Europa. Tanken är att man ska kunna ta tåget på kvällen och vakna i en europeisk storstad nästa morgon.

– Vi har ju ett samhälle där vi reser väldigt mycket. Men vi måste fundera på hur vi gör det. Hur vi bygger vårt samhälle utan att gå under.

Jessica Rydell (MP) kritiserar Socialdemokraternas flygsatsning. I stället för flyg vill Miljöpartiet bland annat ha höghastighetståg och bättre nattåg ut i Europa.
Foto: Roger Carlsson
Jessica Rydell (MP) kritiserar Socialdemokraternas flygsatsning. I stället för flyg vill Miljöpartiet bland annat ha höghastighetståg och bättre nattåg ut i Europa.

Hon får uppbackning av partikollegan Akko Karlsson, vice ordförande i regionförbundet.

– Ska man vara stringent i satsningen på fossilfri energi, så ska man verkligen fundera på var man lägger sina infrastrukturpengar.

Kalmar läns landsting ska efter valet ombildas till Region Kalmar län. Den nya regionen kommer att ha ansvaret för statliga infrastrukturpengar. I dag styrs landstinget av S i samarbete med Miljöpartiet och Vänsterpartiet.

– Jag ser ingen anledning till att vi, varken som landsting eller regionkommun, ska gå in med pengar, säger Akko Karlsson.

Satsningar på lokala flyglinjer har en tendens att bli kortlivade, menar Akko Karlsson. Flyglinjerna från Kalmar till Barcelona och Berlin levde några år vardera innan de lades ner. I stället borde pengarna satsas på saker som finns kvar, anser hon.

– Vi vill se investeringar i järnväg och dubbelspår. Det handlar om fasta investeringar för att utveckla de klimatsmarta transporterna.

Om satsningarna görs rätt går det att ersätta flyget, hävdar hon.

– Just från Kalmar Airport lade man ner flyget till Kastrup för att tåget tog över. Är det värt kostnaden att bygga upp en ny flyglinje? Vi vet hur många flygbolag som gått i konkurs.

Antalet flygresor per invånare i Sverige har fördubblats sedan 2014, och utsläppen av växthusgaser har stigit.

– Vi behöver flyga mindre för att motverka klimatförändringarna.

Fakta

Flyget och klimatet

Flygets klimatpåverkan är stor – och ökar. Antalet utrikes flygresor per svensk har mer än fördubblats sedan början av 1990-talet.

Beräkningar från 2014 visar att vårt internationella flygande svarar för lika stora utsläpp som all bilkörning i Sverige.

Källa: Naturvårdsverket

Visa mer...