Kräver nytt signalsystem för Kustpilen
Trafikverket har tidigare meddelat att det inte finns några planer de närmaste åren på att byta ut det föråldrade signalsystemet på Stångadalsbanan och Tjustbanan.
Detta ställer till det för Kustpilentågen eftersom det pågår en utbyggnad av ett nytt signalsystem förbi Linköping som inte är kompatibelt med nuvarande system på Tjust- och Stångådalsbanan.
Det innebär i sin tur att det gamla signalsystemet behöver bytas ut om tågen ska kunna köra ända fram till Linköping.
Men det ställer också till det för KLT som står inför en upphandling på två miljarder kronor av nya tågfordon till Tjust- och Stångådalsbanan. Och de nya tågen är inte kompatibla med nuvarande lösning.
Företrädare för Region Kalmar län har i skrivelser till Trafikverket efterlyst att Trafikverket omprövar sitt beslut och under torsdagseftermiddagen hölls ett möte med Trafikverkets regionala ledning för att diskutera frågan om en signalsystemsupprustning på de aktuella sträckorna.