Kräver nytt signalsystem för Kustpilen

Kalmar län Artikeln publicerades

KLT ska köpa in nya tågfordon till Stångådals- och Tjustbanan. Men signalsystemet är föråldrat. Nu kräver företrädare för Region Kalmar län ett nytt signalsystem.

Trafikverket har tidigare meddelat att det inte finns några planer de närmaste åren på att byta ut det föråldrade signalsystemet på Stångadalsbanan och Tjustbanan.

Detta ställer till det för Kustpilentågen eftersom det pågår en utbyggnad av ett nytt signalsystem förbi Linköping som inte är kompatibelt med nuvarande system på Tjust- och Stångådalsbanan.

Det innebär i sin tur att det gamla signalsystemet behöver bytas ut om tågen ska kunna köra ända fram till Linköping.

Men det ställer också till det för KLT som står inför en upphandling på två miljarder kronor av nya tågfordon till Tjust- och Stångådalsbanan. Och de nya tågen är inte kompatibla med nuvarande lösning.

Företrädare för Region Kalmar län har i skrivelser till Trafikverket efterlyst att Trafikverket omprövar sitt beslut och under torsdagseftermiddagen hölls ett möte med Trafikverkets regionala ledning för att diskutera frågan om en signalsystemsupprustning på de aktuella sträckorna.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Barometern Oskarshamns-Tidningen och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.