Kedja som lyfter second hand

Kalmar Artikeln publicerades
Etableringschefen Cecilia Andreasson och grundaren Stina Qubti är redo att öppna en Busfrö-butik på Kvarnholmen.
Foto:Paul Madej
Etableringschefen Cecilia Andreasson och grundaren Stina Qubti är redo att öppna en Busfrö-butik på Kvarnholmen.

Kalmar får snart en ny second hand-butik. I vår öppnar Busfrö Nytt och Bytt – och ägaren Stina Qubti har höga ambitioner.

I lokalerna där Rum Interiör tidigare hade sin verksamhet och där Handelsbanken hade sin temporära hemvist till i somras ska snart Busfrö Nytt och bytt öppna. En butikskedja som jobbar med second hand i premiumklass för barnartiklar, damkläder och heminredning.

– Det här är en butik där kunderna själva står för sortimentet. Man kan lämna in artiklar till oss och vi säljer dem – sedan får kunden procent på försäljningen, berättar Stina Qubti.

Bara artiklar av hög kvalitet och max fem år gamla får lämnas in. Det finns också restriktioner på hur mycket varje kund får lämna in – max en påse barnkläder och en påse damkläder varje månad.

– Artiklarna finns hos oss i 60 dagar. Det som inte säljs skänker vi till Human Bridge. Förra året blev det 8 ton per månad bara från butiken i Västervik, berättar Stina Qubti som berättar att det kommer mellan 10 000 och 30 000 besökare per månad till butikerna.

Etableringen i Kalmar blir dem femte för Busfrökedjan som startade sin första butik i Västervik 2010. Sedan dess har man öppnat också i Motala, Norrköping och Jönköping.

– Planen vi har är att göra två till fyra etableringar om året över landet. Den långsiktiga planen är att ha 60 verksamma butiker om tolv år, berättar Stina Qubti

Kalmar blir den sista etableringen i närområdet kring Västervik. Tanken är därefter att börja bearbeta svenska storstäder och studentstäder. Den tredje fasen handlar om glesbygden.

Stina Qubti har ambitionen att lyfta statusen för second hand-handeln.

– Min ambition är inte att konkurrera med andra second hand-butiker utan ta upp kampen med H&M och Lindex och den typen av affärer. Vi har hög kvalitet och låga priser. Dessutom är innehållet i butikerna olika mellan städerna eftersom kunderna själva står för innehållet, säger hon.

I vanliga fall drivs varje butik av en franchisetagare, men etableringen i Kalmar blir ett undantag. Busfrö Nytt och Bytt kommer själva att driva butiken och anställa tre personer – varav en butikschef.

– Vi gör det för att butiken i Kalmar är vår största etablering hittills och kommer att innefatta såväl barnartiklar som damkläder och heminredning, säger Cecilia Andreasson som är ansvarig för etableringarna av butikerna.

Butiksytan i Kalmar är drygt 500 kvadratmeter. Förutom försäljningsyta blir det också myshörna och lekutrymme för barnen där man kan titta på film.

Entrén till butiken kommer att flyttas till den plats där hissen finns.

– Det vi som fastighetsägare planerar att göra är att glasa in hörnan på utsidan och därmed göra en mer attraktiv fastighet, säger fastighetsägaren Anita Wollin.