Ironman har stor betydelse för turismen

Kalmar Artikeln publicerades
Ironman Kalmar 2016 var värt 41 miljoner kronor för regionens besöksnäring. Evenemanget fick höga betyg från deltagarna.
Foto:Magnus Anderberg
Ironman Kalmar 2016 var värt 41 miljoner kronor för regionens besöksnäring. Evenemanget fick höga betyg från deltagarna.

Ironman Kalmar uppskattas inte bara av deltagare och publik. Även regionens besöksnäring får sin beskärda del av folkfesten.

Pratar man kronor och ören turismekonomiskt sett så beräknar man att Ironman Kalmar 2016 omsatte 41 miljoner kronor. Nästan exakt lika mycket som 2015 då samma siffror visade 41,5 miljoner kronor.

Siffrorna baseras på en enkät som skickats ut till deltagarna där de får svara på frågor om både tävlingen och vistelsen i Kalmar. Genom svaren kunde man bland annat få fram att besökarna i snitt hade med sig cirka fyra personer och de stannade i 4,763 nätter – en liten ökning jämfört med 2015.

Tävlingsveckan får precis som tidigare genomgående höga betyg, både gällande själva banan och bemötandet. 97,7 procent av de tillfrågade kunde till exempel tänka sig att rekommendera evenemanget till en vän.

– Det är verkligen roligt att se att våra föreningar, tillsammans med oss i staden, får så höga betyg i undersökningen. Föreningarna och volontärerna gör ett fantastiskt jobb! Det är också kul att se att man fortfarande väljer att stanna längre och längre i Kalmar i samband med evenemanget, säger Johan Göransson, projektledare med fokus på idrottsturism, Destination Kalmar, i ett pressmeddelande.