Inplastade båtar för fula för första parkett i hamn

Kalmar Artikeln publicerades
Att plasta in båten är ett sätt att skydda den för väder och vind. Men stora isbergsliknande volymer på bästa plats i hamnen anses inte lämpligt.
Foto:Mats Holmertz
Att plasta in båten är ett sätt att skydda den för väder och vind. Men stora isbergsliknande volymer på bästa plats i hamnen anses inte lämpligt.

Två större båtar klädda med vit plats dominerar gästhamnen. Fult – tycker kommunens bygglovschef. Nu ska båtarna flyttas till en diskretare plats.

Två båtägare har låtit plasta in sina båtar för att skydda dem under vintern. Det är första gången det hänt i gästhamnen, och det är inte alla som gillar den nya vyn.

– De liknar inte båtar längre. Men man kan gå in i dem, så för mig är det inte byggnader. Vi måste lämna det därhän. Men enligt min uppfattning så förfular de stadsmiljön, säger Torbjörn Ziegler, bygglovschef.

Stadsarkitekt Björn Strimfors har varit i kontakt med Kalmar gästhamn och nu ska båtarna flyttas längre ut i hamnen där de inte syns lika mycket.

– Ägarna har på eget bevåg gjort inplastningen. Vi var vare sig informerade eller tillfrågade. Vi har fått information från stadsarkitekten att det inte är lämpligt att ha dem just där, säger Stefan Johnson, turistchef.

Att plasta in båten kan vara ett alternativ för att skydda båten vintertid. Gästhamnen står inte för servicen att hålla hamnen isfri. När isen spricker upp kan isflaken röra sig med sådan kraft att de kan slå hål på skrovet.