I rullning mot en cykelkommun

Kalmar Artikeln publicerades
Med fler cykelparkeringar vid busshållplatser hoppas Josefin Bergquist och Thomas Eidrup, Kalmar cykelstad, att Kalmar så småningom ska bli en cykelkommun.
Foto:Mats Holmertz
Med fler cykelparkeringar vid busshållplatser hoppas Josefin Bergquist och Thomas Eidrup, Kalmar cykelstad, att Kalmar så småningom ska bli en cykelkommun.

Cykeltrafiken i Kalmar har ökat med 26 procent på tre år.

De kommande tre åren ska 65,1 miljoner kronor läggas på att förbättra cykelmöjligheterna.

I Kalmar stad finns 92 kilometer cykelbana. I augusti förra året registrerades nästan 200 000 cyklister vid stadens olika mätstationer längs cykelbanorna. Det är därför ingen underdrift att påstå att det är många som cyklar i Kalmar. De senaste tre åren har cykeltrafiken ökat med 26 procent. Bara ifjol ökade cykeltrafiken med sex procent i jämförelse med året innan dess.

– Vi är på rätt väg att bli en cykelkommun, inte bara en cykelstad, säger Josefin Bergquist, trafikplanerare på samhällsbyggnadskontoret.

När kommunen under torsdagen presenterade bokslutet för 2015 påvisades en rad initiativ som gjorts under året. De största insatserna under fjolåret var begränsade till Berga och Norrliden där kommunen installerade totalt 308 supersäkra cykelställparkeringsplatser från en leverantör i Tyskland.

– Vi vill att man ska kunna ta cykeln de 500 meter från hemmet till busshållplatsen, lämna cykeln i cykelstället utan att vara orolig för att den ska bli stulen och sedan ta bussen till jobbet, säger Thomas Eidrup, projektledare för Kalmar cykelstad.

År 2030 ska Kalmar vara en fossilbränslefri kommun. För att nå dit måste både cykeltrafiken och resandet med kollektivtrafiken öka.

– Kalmar är i dag en cykelstad. Men vi vill att Kalmar ska bli en cykelkommun. Det ska vi göra genom att uppmuntra fler att kombinera kollektivtrafik med cykel och gång. Det är fullt möjligt att ta med sig cykeln på tåget, säger Josefin Bergquist.

I fjol investerade kommunen drygt 15 miljoner på cykelvägar, parkeringar, vägvisningar och cykelpumpar. De kommande tre åren ska man satsa totalt 65,1 miljoner kronor på att förbättra cykeltrafiken.

– Pengarna ska läggas på bland annat fler cykelparkeringar vid busshållplatser, cykelvägar längs båda sidor av Esplanaden, bredda cykelbanan längs Skeppsbrogatan framför Baronen och förbättra de cykelbanor som redan finns. Då tänker jag framför allt på de felande länkar i cykelvägarna som finns lite här och var, säger Josefin Bergquist.

Inom en snar framtid kommer Linnéuniversitet ligga samlat i Ölandshamnen. Det ställer krav på kommunen.

– Vi gör medvetna satsningar för att cykelnätet ska ha möjlighet att växa. Cykeltrafiken finns med i all vår planering. Att hitta ett effektivt sätt att ta sig till och från det nya universitetet är viktigt eftersom att 80 procent av alla studenter cyklar, säger samhällsbyggnadsnämndens ordförande Mattias Adolfson (S).

Fakta

Förra veckans cykelsiffror

Såhär många cyklade förbi en av de åtta mätstationerna som finns i Kalmar under vecka 9:

Fredriksskansgatan: 4497

Norra vägen: 987

Korsningen Norra vägen/Kyrkogatan: 2521

Polishuset: 6406

Södra vägen: 1884

Tullbron: 2152

Ångloksleden: 1243

Ängöleden: 911

Totalt: 21918

Visa mer...