"Horribelt" med minskat antal trafikpoliser

Kalmar Artikeln publicerades
Foto:

Den tidigare trafikpolisen Thomas Danielsson får stöd för sin kritik. "Jag har ingen lust att möta en lastbil med full chaufför" konstaterar regionchefen för branschorganisationen.

I fredagstidningen rapporterade Barometern att antalet trafikpoliser har minskat drastiskt och enligt Thomas Danielsson, tidigare trafikpolis i Kalmar, får de allt mer ägna sig åt annat än vad de är utbildade till. Han får nu stöd från flera organisationer som tycker att utvecklingen går åt fel håll.

– De senaste tre åren har antalet nykterhetskontroller minskat drastiskt och vi vill se fler synliga poliser på vägarna, säger Mats Sigelfeldt, ordförande i Motormännen Kalmar/Öland.

Även branschorganisationen Sveriges åkeriföretag ställer sig bakom Thomas Danielsson.

– Till 200 procent. Det är ett av de stora bekymren på svenska vägar, säger Thomas Hammarström, regionchef i Småland, Öland och Västra Götaland.

Han berättar att antalet trafikpoliser är nere på totalt cirka 200 i landet. Han menar att framför allt den tunga trafiken behöver kontrolleras mer och polisen är den enda kontrollinstansen.

– Jag har ingen lust att möta en lastbil med en full chaufför, säger Thomas Hammarström.

Han berättar att det tar tre till fem år för en polis att utbilda sig för att kunna kontrollera och besiktiga tung trafik. Först när en trafikpolis redan har gått i pension börjar man utbilda en ny.

– Det är horribelt. Man kanske inte ska tro att vi ska få 1 500 trafikpoliser i landet, som på 80-talet. Men det dubbla antalet mot i dag borde vara rimligt, säger Thomas Hammarström.

Olof Bråve, lokal­polisområdeschef i Kalmar bemöter nu kritiken.

– Det finns ett regionalt beslut om hur stor trafikgruppen ska vara på olika ställen i regionen. Sverige ska kontrollera, till exempel, en viss procent lastbilar och då bryter man ned och fördelar ut olika antal till olika regioner utifrån det, säger han.

Han framhåller att trafiksäkerhetsarbetet ska bedrivas av alla poliser i yttre tjänst och att trafikgruppen ska rikta in sig mot målen för yrkestrafiken.

Har Kalmar nått upp till sitt mål någon gång?

– Nej, det har i princip aldrig inträffat i trafikgruppen att man nått samtliga yrkestrafikmål. Man har inte kunnat prioritera de speciella målen helt utan även fått syssla med hastighet, rattfylleri och vanliga personbilar. Men det ska satsas mer mot yrkestrafiken. I år har vi förhoppning om att komma upp i målen för första gången.

– Huvudsakligen är det ändå så att de (trafikpoliserna) har ett generellt uppdrag att öka trafiksäkerheten, liksom alla poliser i yttre tjänst. Finns det tid över så ingår de i vanliga arbetet.

Så det händer att de arbetar med annan verksamhet än trafiken?

– De får göra andra saker med. I sin inriktning får de ibland hjälpa andra enheter med trafikmål och sommartid måste man omprioritera en del till radiobilar.