Hård belastning kräver att bron lyfts

Ölandsbron ,
Nu börjar renoveringen av Ölandsbron. Arbetet beräknas vara klart till december 2019. Fredrik Hasselström från Trafikverket och Joakim Sorenby från Svevia är projektledare.
Foto:
210 lager som bron glider på ska bytas den här omgången.
Foto:

Nu börjar 2,5 år med reparationer av Ölandsbron.

Trafikverket jobbar för att störningar ska minimeras.

Bron måste lyftas med domkrafter.

Artikeln publicerades 3 maj 2017.

Flera lager har spruckit. På många ställen har betongen vittrat bort så att armeringsjärnen sticker fram. Kantbalkarna på högbrodelen är i stort behov av reparation.

Ölandsbron är i förvånansvärt bra skick, tycker Trafikverkets projektledare Fredrik Hasselström.

– Bron är ett mäktigt byggnadsverk. I och med att den är så stor tar det också mycket tid att göra renoveringsjobb. Men det är definitivt inte bortkastade skattemedel. Vi sparar mycket pengar på att renovera och hålla bron i bra skick.

Trafikverket är medveten om att Ölandsbron är viktig för såväl pendlare som turister och arbetena har planerats så att de ska störa så lite som möjligt.

Mellan 9 och 15 på dagen ska jobb utföras och man kommer vid behov också att utnyttja hela nätterna. Under pendlartid mellan 06.00 och 09.00 och mellan 15.00 och 18.00 ska inget arbete pågå. Dessutom blir det uppehåll under semestern, mellan vecka 25 och 33.

Ironman ska köras som planerat. Däremot är det inte klart hur man ska göra med nästa års Wings for Life.

– Vi tycker att det är bra att bron kan användas vid sådana här större event. Men det handlar också om säkerheten. Vi kommer att föra samtal med arrangörerna för Wings och hur det blir beror delvis på hur långt vi kommit i arbetena då, säger Fredrik Hasselström.

Under 2017 lär pendlarna knappt märka av arbetena. Då är huvudjobbet att med domkrafter lyfta bron två millimeter vid varje pelare för att kunna byta de stållager som bron glider på.

– När vi jobbar med lagren på bropelarna kommer vi att ha arbetsplatsen händande under bron. Där ska också finnas arbetsbodar med toaletter och pentry, så att man jobba under bron hela arbetsdagen, säger Svevias projektchef Joakim Sorenby.

2018 ska tätskiktet på högbron bytas. Då kommer det bara vara ett fält i varje riktning öppet och hastigheten begränsas till 70 kilometer per timme.

– Det borde inte bli några större problem med köer. Men det beror också lite på hur folk kör, säger Joakim Sörenby.

Fakta

Brorenovering

210 lager mellan bron och pelarna ska bytas.

Tätskiktet på högbrodelen ska bytas ut.

Kantbalkar på högbrodelen ska renoveras.

Yt och grundavlopp på högbron ska repareras.

Dörrar och trappor inne i pelare ska bytas.

Arbetet pågår fram till december 2019.

Entreprenadkostnaden är 124,5 miljoner.

Nästa reparationsomgång planeras 2025-2029.

Visa mer...