Han byggde en egen ubåt

Kalmar Artikeln publicerades

Är du en av dem som funderar på hur det ser ut nere på havsdjupen? Anders Ljung vet. Han har nämligen byggt en alldeles egen ubåt.

På tisdagskvällen hölls en ganska speciell föreläsning på Sjöfartshögskolan i Kalmar. Vissa saker hade de i publiken gemensamt: intresset för farkostteknik, trycklära och olika former av plåt. Det är nämligen grundläggande kunskaper om man vill bygga sin egen ubåt.
Alla i salen riktar sina blickar mot piloten och ingenjören Anders Ljung, kvällens föreläsare. Han vet nämligen hur man gör. I augusti 2007 sjösatte han den egna ubåten Malen. Byggd från grunden i Mönsterås.
– Jag har alltid varit intresserad av farkostteknik. Tyvärr är ubåtar dyra att köpa så då kom jag och en vän på tanken att bygga en, säger Anders Ljung.
Utseende och avvägning är A och O för en funktionell ubåt. Därav den runda formen.
– För att hålla vattentrycket så är det den bästa formen. Det är formskrovet som avgör det, båtens utsida.
Avvägning handlar om att hålla båten på rätt djup och i rätt vinkel.
Stor del av båtens yta tas upp av tekniska nödvändigheter som trycklufttuber, motor och navigeringssystem. Men miniubåten Malen har även plats för passagerare.
Anders Ljung visar en bild från båtens insida. En rulle toapapper står uppställd på en av britsarna.
– Toapapper finns det egentligen ingen anledning att ha i båten, i alla fall inte för dess rätta användningsområde. Här används den för att torka bort kondensen.
Det är inte mycket man ser under ytan. Små fönster, immiga rutor och ett gröngrumligt Östersjön.
– Som bäst ser man två meter framför sig.
Är man fast besluten att genomföra ett ubåtsprojekt krävs det mycket tid och pengar. Två år tog det att få Malen klar.
– Tålamod är viktigare än en stor plånbok, även om det såklart har kostat en del.
För Barometerns läsare ger Anders Ljung sitt bästa ubåtsbyggartips:
– Man måste lägga mycket tid på research. Kan man inte svetsa eller fräsa så ska man börja med att lära sig det.