Gota Media köper KalmarPosten

Kalmar/Emmaboda Artikeln publicerades

Gota Media fortsätter att etablera sig i Kalmarområdet.

Koncernens senaste förvärv är gratistidningarna KalmarPosten och Emmaboda Tidning.

Barometern, Oskarshamns-Tidningen, Östra Småland, Nyheterna, Ölandsbladet och Kalmar Läns Tidning. Nu också KalmarPosten och Emmaboda Tidning. Gota Media arbetar sig vidare bland tidningarna i Kalmarområdet.

Under torsdagseftermiddagen förvärvades gratistidningarna KalmarPosten och Emmaboda Tidning från KalmarPostens grundare Pelle Persson och Herneco-koncernen, som tidigare ägt hälften av tidningarna.

– Det känns väldigt roligt att få in dessa tidningar i den palett av tidningar vi har i Gota Media. KalmarPosten är en riktigt bra och viktig gratistidning och passar bra in i vårt utbud av tidningar, säger Gota Medias koncernchef Boine Gepertz.

Vad vill ni få ut av tidningarna?

Vi ser dem som ett bra komplement till våra prenumerande tidningar – både för läsare och annonsörer. För våra annonsörer är det ytterligare en väg att nå ut våra läsare.

Tidningarna omsatte föregående verksamhetsår närmare 25 miljoner kronor och gjorde en vinst på 1,6 miljon.

– Det finns en del saker vi ska titta på direkt, bland annat tryck- och distributionskostnader. Där kan vi bidra med de möjligheter vi har i Gota Media, säger Boine Gepertz.

KalmarPosten har en lång tid som gratistidning bakom sig. Pelle Persson grundade tidningen 1988 och KalmarPosten når i dag 75 000 människor varje vecka. Emmaboda Tidning har en upplaga om 10 000 och kommer ut 17 gånger per år.

– Vi som tidningsföretag behöver hjälpas åt i konkurrensen med internationella giganter på annonsmarknaden, säger Boine Gepertz.

Finns det en framtid för gratistidningarna?

– Denna typ av gratistidning som kommer hem till hushållen tror jag har en framtid. Ur annonssynpunkt är det ett bra alternativ till direktreklam.

Tidningarna sysselsätter i dag nio anställda och Gota Media avser inte att ändra på det. En av dem är tidningarnas grundare Pelle Persson som kommer att fortsätta medverka i verksamheten under dess nya ägare.

– Nu vill jag trappa ner en aning. Då säljer jag gärna till en utgivare med rejäl förankring i Kalmarbygden, som värnar om starka lokala tidningar och det fria ordet, vare sig de är prenumererade eller gratisutdelade, säger han.