Annons

Flygplan kunde inte landa – för halt

Söndagskvällens sista flight från Stockholm landade aldrig på flygplatsen i Kalmar.
På grund av halka valde piloten att flyga till Malmö i stället.
Kalmar • Publicerad 20 november 2017
Foto: Paul Madej

SAS-planet låg på inflygning då passagerarna meddelades att planet inte kunde landa på Kalmar Öland Airport eftersom halkbekämpningen inte var okej.

Enligt Jonas Björk, driftchef på flygplatsen, var flygplatspersonal ute och gjorde en bankontroll en stund innan flygplanet skulle landa. Då fick man bromsvärden som piloten godtog.

Annons

– Det var lite halt men ändå godtog han det. Vi åkte ändå ut och förberedde för om vi skulle behöva göra en åtgärd om det blev sämre. Vi gjorde ytterligare ett bromsprov, ett friktionsprov för att se hur halt det är på banan, och då hade vi fått lite sämre värden på den västra sidan. Då godtog inte piloten de värdena, säger han.

I stället valde piloten att landa flygplanet på Skurups flygplats utanför Malmö.

Enligt Jonas Björk är det alltid piloten som har sista ordet i om han eller hon vill landa eller inte. Därför menar han att det hade varit svårt att agera annorlunda i situationen då piloten godtog det första värdet.

– Vi åkte ner och förberedde om det skulle bli sämre, men då bestämde piloten sig direkt för att gå till Malmö, säger han.

Kommer ni att följa upp det här?

– Ja, vi följer alltid upp sånt här.

Blir det några särskilda åtgärder?

– Nej, det blir det inte i nuläget. Vi har pratat med de som jobbat i går och diskuterat vad som hände och vad man hade kunnat göra.

Jonatan NilssonSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons