Fick chockfaktura från Ica – utan att ha handlat

Kalmar Artikeln publicerades
En Kalmarbo fick veta att någon beställt matvaror i hans namn från Ica för över 20 000 kronor.
En Kalmarbo fick veta att någon beställt matvaror i hans namn från Ica för över 20 000 kronor.

När mannen ringde betalbolaget fick han en smärre chock. Någon hade i hans namn beställt matvaror från Ica Maxi i Kalmar för över 20 000 kronor.

Mannen vill vara anonym men bor i norra delen av stan. I förra veckan fick han hem en faktura från Klarna på köp av matvaror för några tusen kronor från Ica Maxi i Kalmar – trots att han inte beställt något. När han sedan ringde upp betalbolaget visade det sig att det fanns ytterligare en faktura – på över 20 000 kronor. Mannen fick en smärre chock.

– Jag tänkte vem kan beställa så mycket mat och hur kan man vara så dum och använda någon annans adress att leverera ut maten till. Och hur kan Ica Maxi gå med på det, säger han.

Enligt mannen gjordes beställningen nästan en månad tidigare, men enligt mannen har Maxi varken fått kontakt med honom eller levererat ut matvarorna. När han ringde Ica Maxi i Kalmar fick han svaret att den misstänkte bedragaren inte använt hans personnummer, utan bara hans namn.

– Med fullständigt namn kan du beställa mat åt någon annan. Det låter helt sjukt. Jag har inte fått någon kreditupplysning och Klarna har godkänt det, säger mannen.

Mannen tycker att det är för dålig säkerhet och är besviken över att Ica Maxi i Kalmar inte informerade honom om det misstänkta bedrägeriet.

– De hade kunnat ringa mig och sagt att ”du har handlat för så mycket och du vill ha det levererat till den här adressen”. Då hade jag vetat om att det var ett bedrägeri, säger han.

Patrick Wiberg, handlare på Ica Maxi i Kalmar, beklagar att en av butikens kunder drabbats av en id-kapning men säger att det är bra att man kunna lösa ärendet så att inga pengar felaktigt dragits från mannen.

– Vi har varit i kontakt med Klarna som ansvarar för detta för att så snabbt som möjligt kunna lösa problemet så att inte kunden ska kunna drabbas ytterligare och vi har givetvis varit i kontakt med kunden gällande detta. Och jag har försäkrat honom personligen om att han kan vända sig till mig direkt om han känner det minsta lilla obehag mer.

Enligt Patrick Wiberg tog butiken kontakt med kunden så fort man fick vetskap om id-kapningen och fick kontaktuppgifter till honom. Butiken har också gått igenom de rutiner man har vid misstänkta bedrägerier.

– Vi går alltid igenom vad som skett och kontaktar vår säkerhetsavdelning. Vi följer de regler vi har vid sådana här incidenter. Så vi har tydliga rutiner för att säkerställa att kunden inte blir lidande. Vi har gjort vad vi kan. Det kan jag lova, säger han.

Enligt Patrick Wiberg är andelen kunder som väljer att använda fakturor väldigt liten men för att Ica ska kunna erbjuda tjänsten samarbetar företaget med Klarna. För att kunna använda faktura som betalmedel krävs att kunden uppger sitt personnummer eller är inloggad mot personuppgifter.

– Tyvärr sker id-kapningar i samhället och jag hoppas polisiära resurser kan komma åt det på ett bra sätt. Vi gör vad vi kan från vår sida. Detta är inget Ica-specifikt problem, säger han.