”Färjetrafik är inget billigt alternativ”

Kalmar/Öland Artikeln publicerades
En vägfärja från Trafikverket trafikerar sträckan Norra Lagnö-Tynningö i Stockholms skärgård.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
En vägfärja från Trafikverket trafikerar sträckan Norra Lagnö-Tynningö i Stockholms skärgård.

Christina Fosnes (M) vill utreda en bilfärja till Öland. Hon är en i raden av politiker som vill ha en ny förbindelse mellan Öland och fastlandet.

Snart val och Ölandsbron renoveras igen. Det blir köer i rusningstrafiken.

Politiker från både höger och vänster är överens om att bron är överbelastad. Christina Fosnes (M), oppositionsråd i Kalmar, föreslår en vägfärja som hon menar vore en snabbare och mindre kostsam lösning än en bro.

– Vi skulle kunna ta lärdom av hur de arbetar på västkusten. I Lysekil bygger de en ny vägfärja som tar cirka 80 bilar och några hundra passagerare, säger hon.

– Jag sitter i krisledningsnämnden. Med en vägfärja på plats skulle ölänningarna inte behöva vänta så länge på att få hit en färja från Stockholm om det skulle hända något med bron.

Trafikverkets broexpert Adriano Maglica menar att färjetrafik inte är något billigt alternativ.

– Jag kan egentligen inte säga att en vägfärja är billigare, färjetrafiken kostar jättemycket pengar. Ölandsbron börjar närma sig 20 000 fordon per dygn i årsmedeldygnstrafik, alltså utslaget på hela året. Det krävs ganska många färjor för att uppnå den kapaciteten, säger han.

Günter Ruchatz (M) föreslår en tunnel istället för bro till Öland.

– Generellt sett är tunnlar dyrare än broar beroende på vilka markförhållanden som finns. Vid vissa särskilda skäl kan man välja tunnel, som vid Fehmarn bält mellan Danmark och Tyskland nu där man vill minska risken för påsegling, säger Adriano Maglica.

Liberalerna hävdar att de var först ut att föreslå en ny bro och säger sig vara ”det enda parti vars länsorganisation helt ställt sig bakom förslaget om ny förbindelse”, enligt Sebastian Hallén (L) och Carl-Henrik Sölvinger (L).

Kommunstyrelsens ordförande i Kalmar Johan Persson (S) och i Mörbylånga Henrik Yngvesson (M) är överens om att få in en ny Ölandsbro i Trafikverkets nationella plan.

Jan R Andersson (M) och Eddie Forsman (M) vill se ny förbindelse medan Centerpartiet vill att fler pendlare ska ta färjan över sundet.

Enligt Adriano Maglica på Trafikverket kostar det 25 000-35 000 kronor per kvadratmeter med nya broar, vilket ger en uppskattad kostnad på tre miljarder för en ny Ölandsbro - utan anslutande vägar inräknande. Det kan ta 5-10 år att få in ett beslut om finansiering av en ny bro i Trafikverkets nationella plan och ytterligare 3-4 år att bygga bron, utan eventuella överklaganden inräknade, berättar han.

– Det är inte heller gratis att riva en 6 kilometer lång bro, det är mängder av betong och armeringsstål att ta hand om.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Barometern Oskarshamns-Tidningen och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.