Den kreativt ”sparsamma” regionledningen – och verkligheten.
Jag håller med honom på varje punkt!
Man framhåller från Kalmarregionens (tidigare landstinget) sida vikten av att vara försiktig med de ekonomiska resurser som skattemedlen utgör och att spara, spara och åter spara är ledorden. Och ändå fortsätter man att slösa, slösa och åter slösa.
Låt oss skärskåda det senaste, monumentala slöseriet:
Man byter namn från landsting till Region Kalmar län. Man utökar styrelsen med ett flertal regionråd, med en sålunda kraftigt ökat lönekostnadsbudget.
Man skaffar sig en ny logotyp med motivringen att stärka sitt ”Varumärke”. Vilket varumärke? Och till vilken nytta? Vilken är ”varan” som ska marknadsföras?
Har man inte förstått att såväl sjukvård som länstrafik marknadsför sig själva genom att bara finnas där? Bättre då att lägga pengar på att låta tåg komma och avgå i rätt tid. Och att ge sjukvården de resurser som sjukvården sedan många år behöver.
Vad medför enbart bytet av logotyp kostnadsmässigt? Jo, tonvis av redan färdiga trycksaker inom det förutvarande landstinget måste kasseras. Det handlar om allt affärs- och informationstryck, som brevpapper, fakturablanketter, instruktioner, upplysnings-, utbildnings- och instruktionsmaterial, broschyrer inom en mängd olika ämnesområden, kuvert med tryck etc. Sparsamhet? Icke!
Allt detta måste nu nytryckas. Återigen handlar det om tonvis med papper, med flerfärgstryck. Sparsamhet, eller hur? Nej slöseri av enorma mått.
Jörgen Carlsson kallar detta för trams. Och han har helt rätt. Själv har jag uppfattningen att hela den patetiskt slösaktiga skaran regionråd, som flockas runt Anders Henriksson, borde förses med struthattar och röda clownnäsor att bäras i tjänsten. Dessutom borde huset där regionkontoret ligger i folkhumorn kallas ”Skamvrån”.
Lars Dahlgren, samhällskritiker