Charlotte fick välja mellan allergier: ”Ett stort skämt”

Kalmar ,
Det slutade med att Charlotte Lindahl åt barnmat på resan till Kanarieöarna.
Foto: privat
Det slutade med att Charlotte Lindahl åt barnmat på resan till Kanarieöarna.

Kalmarbon Charlotte Lindahl är allergisk mot både nötter och skaldjur. Men när hon skulle beställa mat på flygresan tvingades hon välja bort en allergi – på grund av flygbolagets bokningssystem.

Det var i lördags som Kalmarbon Charlotte Lindahl, från Oskarshamn, flög från Stockholm till Kanarieöarna med Ving. Hon och hennes resesällskap valde att förbeställa mat då de hade barn med sig på resan.

I veckan kontaktade Charlotte, som är allergisk mot både nötter och skaldjur, Thomas Cook Airlines (flyger för Ving) för att allt skulle bli rätt gällande maten. Men när hon berättade om sina två allergier för flygbolaget fick hon ett chockartat och märkligt svar tillbaka.

– ”Nej, det går inte, du kan bara vara allergisk mot en sak”, sa de. Jag diskuterade en stund med dem men jag fick bara beskedet att vi absolut inte kan göra något åt bokningssystemet. Så jag fick välja vilken allergi jag skulle ta. Det var väldigt humoristiskt, säger Charlotte Lindahl.

Hon valde sin skaldjursallergi då personalen på Thomas Cook sa att de normalt inte brukar använda i nötter i matlagningen.

Allt frid och fröjd alltså. Eller? Inte riktigt.

Så jag fick välja vilken allergi jag skulle ta. Det var väldigt humoristiskt.

 

– När vi kom på flyget var det såklart nötter i den maten. Vi fick någon kycklingrätt men när jag frågade efter en innehållsförteckning så hade de ingen. En flygvärdinna sa till mig att de aldrig hade helt nötfri mat. Det slutade med att jag fick äta barnmat i stället, ha-ha.

Foto: privat

Hur reagerar du på hela händelsen?

– Jag tog det som ett enda stort skämt, men det är såklart allvarligt. För mig var det inget jätteproblem, jag hade med mig bananer också som backup och jag klarar mig några timmar utan mat, säger hon och fortsätter:

– Samtidigt kan det få oerhörda konsekvenser om en allergiker får i sig fel mat. Eller om man ska åka med ett barn som har allergier på en långresa till Thailand, det är snarare så jag tänker. Det är under all kritik.

SVT Nyheter, som första rapporterade om allergihändelsen, har varit i kontakt med Ving.

– Det brukar gå att beställa vegetarisk mat. Den är oftast utan nötter, säger Barbro Holmberg, pressinformatör på Ving, till SVT Nyheter.

– Det finns nästan alltid en bra lösning om du hör av sig till oss i god tid. Kontakta oss på förhand, allra helst när du beställer resan. Om du inte hittar ett bra alternativ så ring oss, då hjälper vi till, säger Holmberg till SVT Nyheter.

Men Charlotte Lindahl köper inte de resonemangen.

– Vi fick beskedet när vi bokade resan i november att vi skulle höra av oss veckan innan vi reser. Det gjorde vi, men det stämde inte. Jag kände att de inte förstod allvaret i frågan.

Har du varit med om något liknande förut?

– Nä, aldrig. Jag blev allergiker när jag var 29 år och fick då en allergichock, så jag vet hur det är att inte kunna andas. Jag flyger ofta reguljärt och då behöver man normalt inte anmäla nötallergi.

Hur blir det på hemvägen?

– Jag tror inte det blir kyckling då, när jag frågade lät det som om det skulle serveras något som inte var i riskzonen på vägen hem. Men jag får ladda upp med bananer, det är inte så farligt. Hade det varit mina barn det drabbade hade jag varit upprörd, säger Charlotte Lindahl.