Bolag skyller på varandra

Kalmar Artikeln publicerades

Den 86-årige och gravt hörselskadade Kalmarbon övertalades att teckna teleavtal. Nu menar Konsumentspar att de inte hade något med avtalet att göra.

Barometern skrev i september om ett äldre Kalmarpar som övertalades att teckna teleavtal. Försäljaren sade sig representera Konsumentspar och skaffade sig fullmakt att teckna nytt teleavtal åt paret. Men organisationsnumret säljaren använde är inte komplett och hör inte till Konsumentspar.
På ljudupptagningen kunde man höra hur försäljaren pratade snabbt och med många långa meningar. Den gravt hörselskadade 86-åringen hängde inte med. När försäljaren avslutade med frågan om han vill gå med i tjänsten svarade mannen:
– Det är jättebra.
Ett avtal tecknades med Telephonia åt paret. Mannen och kvinnan från Kalmar blev förvånade när de plötsligt fick en faktura. Telephonia valde senare att makulera fakturan och säga upp avtalet med Kalmar­paret.
Konsumentspar har sedan dess figurerat i ett flertal medier för tveksamma telefoni- och el­avtal. Företaget har anmälts 49 gånger till Konsument­verket och myndigheten har ett pågående tillsyn­särende mot företaget.
Konsumentspar menar nu att företagets namn oförtjänt dragits i smutsen. Som anledning anges ett callcenterföretag som man anlitade för att sälja deras tjänst. Enligt Konsumentspar gick callcenter­företaget bakom ryggen på dem och tecknade egna avtal med kunder, något som Konsumentspar inte visste om.
– Vi har inget samarbete med Telephonia och det har skett ett missförstånd. De som har blivit kunder via Telephonia har inte blivit det via Konsumentspar. Har vårt varumärke använts i marknadsföringssyfte på detta sätt har det gjorts felaktigt. I de inspelningar som vi har tagit del av används ett annat organisationsnummer som avtalspart, säger Johan Andersson pressansvarig på Konsumentspar.
Telephonias vd Andreas Lindgren menar att de inte gjort fel.
– Vi hade ett samarbete tidigare med Konsumentspar, men det är uppsagt och avslutat. Varför de säger som de gör, få du ta med dem, säger Andreas Lindgren.
Callcenterföretaget som utpekas av Konsumentkontakt, förnekar att det tecknat felaktiga avtal.
– Det stämmer inte över huvud taget. Vi hade ett samarbete som vi bröt för tre månader sedan. Alla avtal mellan oss och Konsumentspar har gjorts innan, säger en företrädare för callcentret.