"Barometern-OT har bara en uppdragsgivare: Läsarna"

Kalmar Artikeln publicerades

Är Barometern-OT:s Ironmanbilaga sponsrad av arrangören? Frågan dök upp på vår Facebooksida i torsdags. Svaret är nej, men som branschen ser ut i dag måste frågan betraktas som ett sundhetstecken.

Först måste jag göra en sak tydlig. Barometern-OT:s redaktion jobbar aldrig på uppdrag. Allt vi gör bygger på egna och oberoende publicistiska initiativ. Där vilar vi tryggt i den värdegrund som vår ägarstiftelse slagit fast. Ni läsare ska aldrig behöva känna tveksamhet kring varför vi skriver just den här artikeln, eller visar just det här tv-inslaget. Det är inte för att ett företag, ett politiskt parti eller en kommun beställt ett jobb, utan uteslutande för att redaktionen tror att innehållet är relevant för er läsare.

Men varför var det bara positiva artiklar i Ironman-bilagan? För att var sak har sin plats. Den 16-sidiga bilagan vi gav ut i torsdags var en renodlad guide till lördagens folkfest. Den ska hjälpa dig i publiken att hänga med under det 17 timmar långa dramat.

De kritiska artiklarna kring Ironman hittar ni på andra platser i tidningen. I går skrev till exempel sportchefen Lasse Hansson en kritisk krönika om proffsens strömavhopp den senaste veckan. Den som följt sportredaktionens arbete genom åren vet att vi varvar ros med ris.

Men syftet med bilagan var som sagt ett annat: att hjälpa er läsare att maximera publikupplevelsen under själva tävlingen.

Ibland kan lojaliteten mot läsarna få konsekvensen att en arrangör eller ett evenemang får mycket positiv uppmärksamhet. Det gäller alla evenemang, festivaler, konserter och marknader som vi bevakar. Där läsarna finns, där finns också tidningen. Det läsarna vill veta mycket om skriver också tidningen mycket om. Extra tydligt blir det vid de stora publikmagneterna: Victoriadagen, Stadsfesten, Latitud 57, Ironman och Skördefesten.

Men det avgörande – och det här är viktigt – är att redaktionen gör sitt jobb på läsarnas uppdrag, inte på arrangörens. Och stiftelseägda Barometern-OT har inga andra lojaliteter än mot er läsare.

Att frågan ställdes på vår Facebooksida ser jag ändå som ett sundhetstecken. Som läsare är det viktigare än någonsin att vara källkritisk. Och i dag är det många aktörer som uppger sig jobba med journalistik, där det istället ofta handlar om att skriva om den som betalar. Det är inte journalistik, det är marknadsföring och reklam under falsk flagg.

Så tack för frågan. Och tack för möjligheten att få utveckla mitt nej.