Anders Enström: Om jag är glad att 24Kalmar tystnat? Riktigt så enkelt är det inte.

Kalmar Artikeln publicerades

Under nästan fem år har vi levt sida vid sida. Men sedan början av juli ligger 24Sveriges sajter nere. Om jag är glad att en konkurrent tystnat? Riktigt så enkelt är det inte.

Det var den 3 juli klockan 18.57 som 24Kalmar var först med nyheten som fortfarande ligger i topp på den frysta sajten: ”24Sverige lägger ned”. Den ekonomiska verkligheten hade kommit i kapp företaget, vilket den som läst den årsredovisningen för 2017/2018 kunde ana. Där redovisades en förlust på 11 miljoner kronor, ett betydande minus för en verksamhet med en omsättning på drygt 21 miljoner kronor.

Konkursen innebar att samtliga 23 anställda, därav 16 journalister, blev uppsagda. En stor sorg, så klart. Sverige behöver fler journalister, inte färre.

Nu hade journalisterna på 24Sverige visserligen inte särskilt bra förutsättningar att göra just det – journalistik. De 16 tjänsterna skulle leverera innehåll och driva trafik till 15 nyhetssajter i lika många kommuner. Då blir det bara tid till det allra enklaste, att skriva polisnotiser och rapportera om larm, att skriva av andra eller återge vad som sägs i sociala medier eller i pressmeddelanden. Eller så kan man skriva lättproducerade och allmängiltiga texter som ger klick oavsett var läsaren hör hemma geografiskt, till exempel om hur man slipper fästingar eller kommer igång med träningen. Formeln lyder: Maximal trafik för minsta möjliga investering i tid.

Jag skulle hyckla om jag säger att 24:ans strategi inte irriterade. Det var ju ingen slump att företaget startade alla sina sajter där det redan fanns etablerade betaltidningar. Så att det fanns någon att skriva av, någon som gjorde grovjobbet. Och som försökte få betalt för det.

När 24:an sedan etablerade samarbeten med kommuner och företag och gjorde marknadsföring i journalistisk dräkt, ja då blev det irritation av en annan art. Läsare ska aldrig behöva tvivla på gränsen mellan journalistik och marknadsföring, och när någon missbrukar den journalistiska etiken riskerar det att urholka trovärdigheten också för andra.

Men samtidigt måste jag medge att 24-sajterna också haft en positiv inverkan på Barometern-OT. När 24Kalmar lanserades hösten 2014 bidrog den till att höja tempot i vår digitala utveckling. Vi tvingades bli snabbare med nyhetspubliceringar och öka aktiviteten i sociala medier. Vi flyttade resurser till live-tv och bestämde oss för att ha bemanning dygnet runt. Vi hade sannolikt gjort samma resa utan 24:an på plats – men det hade inte gått lika fort.

Konkurrens är bra. Konkurrens utvecklar.

För oss är journalistik ett uppdrag. För 24:an var journalistik en affärsidé.

24:an hjälpte oss också med att förtydliga vår egen roll och vårt eget uppdrag. Vi ägs av en stiftelse och vår uppgift är att göra samhällsnytta. Vi drivs inte av att tjäna pengar. Vi tjänar pengar för att kunna göra journalistik. Skillnaden mellan oss och det 24:an ville göra var stor. För oss är journalistik ett uppdrag. För 24:an var journalistik en affärsidé. När vi mötte deras strategi blev vår egen synligare.

Visst, vi var konkurrenter och slogs till viss del om samma lokala annonspengar, men det var inte vår framgång som sänkte 24Sverige. Snarare handlade det om de grundläggande möjligheterna att finansiera en journalistisk verksamhet enbart på digitala annonser. Den isen visade sig vara tunnare än många trodde för fem år sedan.

Nu vet vi mer och tecknen i tiden är många. Förutom 24Sveriges 15 sajter har också liknande gratissajter i Jönköping, Norrköping och Linköping fått stänga ner.

Kvällstidningarna, Aftonbladet och nu även Expressen, tar i dag betalt för stora delar av sitt innehåll också digitalt. Inte ens kvällstidningarnas imponerande digitala genomslagskraft och klickstatistik räcker för att finansiera den journalistik som läsarna efterfrågar.

Visst, vi var konkurrenter och slogs till viss del om samma lokala annonspengar, men det var inte vår framgång som sänkte 24Sverige.

En förklaring är Googles och Facebooks dominans på den digitala annonsmarknaden. Enligt Myndigheten för press, radio och tv tog de utomnordiska bolagen under 2017 två tredjedelar av den digitala annonsmarknaden i Sverige. Trots det betalar de nästan ingen skatt alls där pengarna tjänats in. Enligt tekniksajten Breakit omsatte Google cirka 9 miljarder kronor i Sverige under 2017. Men betalade samma år bara 13,5 miljoner kronor i svensk skatt. Detta genom att man fakturerar sina tjänster från Irland, vilket inte bara innebär att Sverige går miste om skatteintäkter, utan också att Google liksom Facebook får en extrem skattefördel jämfört med de svenska konkurrenterna. Också i Kalmar, Nybro och Borgholm.

När annonsaffären försvagas blir prenumerationsaffären allt viktigare. För tio år sedan stod annonsintäkterna för 60 procent av vår tidnings intäkter, prenumerationerna för 40. I dag är siffrorna de omvända, 60 procent av intäkterna kommer från er läsare.

Utan er prenumeranter skulle vi inte ha råd att göra den journalistik vi gör i dag. Utan er skulle vi inte ha råd med 54 journalister och bemannade redaktioner i alla de tio kommuner vi bevakar. Att ge bort journalistik gratis är tyvärr inte hållbart i längden.

Vi skulle gärna vara ännu fler, men vi är tillräckligt många för att inte bara kunna skriva blåljusnyheter och rewrites. Vi har tillräckliga resurser för att regelbundet kunna göra kritiska granskningar, längre reportage och fördjupningar. Lokaljournalistik som gör skillnad.

Att ge bort journalistik gratis är tyvärr inte hållbart i längden.

Så vad händer med 24-sajterna nu? I veckan kom nyheten att hoppet lever för konkursboet och eventuellt också för de anställda. En grupp ”medieentreprenörer” från Stockholm har visat intresse och säger sig just nu räkna på affären. För det är en affär vi pratar om, inte omsorg om lokal journalistik. Enligt konkursförvaltaren skulle avtal ha undertecknats redan för en dryg vecka sedan, men något kom emellan och nu talas om besked inom ett par veckor, kanske en månad.

Tveksamheten är lätt att förstå. I synnerhet om enda syftet är att tjäna pengar.

 

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Barometern Oskarshamns-Tidningen och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.