Aggressiv värvning upprör

Kalmar Artikeln publicerades

Rädda barnen står det på banden över deras bröst. Ungdomarna vill engagera oss att bli månadsgivare genom autogiro.
– Deras stil är väldigt pushig och nästan aggressiv. Ibland följer de efter folk för att få dem att skriva på.

Det är flera som reagerat på Rädda barnens kampanj att försöka värva autogirobetalare på gatan. Människor tycker att det är obehagligt när ungdomarna inte kan ta ett nej.
– Jag trodde faktiskt att de var medlemmar i Rädda barnen och att de var väldigt engagerade, säger en kvinna utanför Kvasten. Men de går på väldigt mycket för att övertala folk.
En av ungdomarna, som vill vara anonym, berättar att det inte är Rädda barnen som anställt dem utan ett bemanningsföretag, Nordic Fundraising.
– Vi är en handfull som jobbar med det här i Kalmar och jag kan inte förstå att någon skulle vara aggressiv, säger medarbetaren. Jag känner i alla fall inte igen mig själv i den beskrivningen, säger folk nej så släpper jag dem direkt.
Han säger att han alltid försöker vara trevlig när han tar kontakt men att han ibland blir avsnäst.
– Vi försöker ju bara underlätta för dem som tänkt skänka pengar men inte gjort slag i saken ännu. Det är ju så mycket lättare att ge en slant med autogiro. Vi gör ju det här i ett gott syfte, att lindra nöden för fattiga barn.
Centrumföreningens ordförande i Kalmar, Mia Hasselgren, har varit i kontakt med Rädda barnen centralt efter att ha fått klagomål både från Kvarnholmens kunder och näringsidkare.
– Rädda barnen marknadsför sig på ett väldigt märkligt sätt. Ungdomarna låter inte våra kunder vara i fred och nu har näringsidkarna också reagerat, säger hon.