Insändare

Vad är problemet med bussvakter?

,

Angående KLT:s trafikdirektör Karl-Johan Bodells uttalande i en artikel i tidningen den 2 oktober.

Om det inte ligger någon ekonomisk vinning i att ta bort vakterna på bussarna, vad är då problemet med att låta dem åka med på kvällar och nätter på fredagar och lördagar som förut?

I 98 procent av bussarna som trafikerar Kalmar så finns inga kameror eller så fungerar de inte.

Karl-Johan Bodell påstår också att polisen haft nytta i utredningssyfte av kameror, inte i Kalmar i alla fall.

Definitivt inte på bussarna där kamerorna som vi hade i de gamla bussarna inte spelade in något.

Till sist så säger Bodell att han ska föra en dialog med Bergkvarabuss om installering av kameror även i landsortsbussarna.

Nu är det ju så att det inte bara är Bergkvarabuss som kör till och från Kalmar. Det är fler bussbolag som är inblandade i den trafiken, bland annat vi på Flexbuss i Oskarshamn, Sönebuss i Västervik med flera.

Ulf Petersson

Huvudskyddsombud, Flexbuss Oskarshamn

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Barometern-OT och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.