Annons
Insändare

Slopa mitträcke, sätt upp fler kameror

Trafikverket kommer att genomdriva sina planer av ombyggnad av väg 136 på Öland mellan Borgholm och Ölandsbron.
Publicerad 13 februari 2019
Detta är en insändare i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Mitträcke hör inte hemma på Öland menar insändarskribenten.
Mitträcke hör inte hemma på Öland menar insändarskribenten.Foto: Mattias Mattisson

Borgholms ledande politiker från (S), (C) och (M) trummar vidare på budskapet i en gemensam manifestation och kallar till presskonferens.

Vägen, för tillfället i stort utan underhåll och reparationer, borde sedan länge gjorts säkrare genom att skilja oskyddade trafikanter från övriga fordon.

Annons

Utrymmet till detta finns i den befintliga sträckningen då vägutrymmet är rejält bredare än den snålt tilltagna asfaltbanan.

I dag verkar Trafikverket medvetet ligga lågt med nödvändiga reparationer av förslitningar och till och med potthål som bilisterna idag, inte utan risk passerar. Gäller särskilt den mötesfria delen från Algutsrum ner och ut på bron. Här är axeltryckspåren i singelfilen så djupa att det inte går att parera när dessa, som denna vinter, är fyllda av klarvatten.

Politikerna säger att det blir en vinst för företagarna som får snabbare transporter genom ”att projektet kan medföra höjning av de tillåtna hastigheterna efter väg 136”. Kommunstyrelsens ordförande i Borgholm Ilko Corkovic (S) är en fena på matematik och borde kunna redovisa tidsvinsten på sträckan.

Jag påstår, utan att behöva räkna, att de teoretiskt blir mindre än försumbara och i praktiken inga alls!

Stor del av de viktigaste transporterna sker dessutom nattetid som foderbilar, mjölkbilar, timmerbilar, tankbilar och tidningsbilar för att ta några exempel.

Staffan Larsson hoppas på mindre risk för köbildning. Blir vägen försedd med mitträcke garanterar jag att det under turisttopparna från vårens långhelger över Skördefesten kommer att bli än ökat köande till förbannelse för de som politikerna menar är vinnare i projektet.

Jag kände för den ambulansförare som med sirener och blåljus, en skördefestlördag häromåret satt fast i höjd med macken i Algutsrum. Kön gick en rejäl bit ut på bron.

Kommunerna på ön tillsammans med trafikverket borde för länge, länge sedan varit så framsynta att man vid möjlighet löst in salufastigheter längs denna sträcka. Man har nu chans till detta i Glömminge och kan då göra en säkrare ”förbifart” i nuvarande sträckning.

Att påstå att en hastighetshöjning är en viktig del i detta vägbygge är helt enkelt ”nys”, farterna i dag är med ”ögontjänarmetoden” redan allt för höga.

Gör vägen säkrare för alla utan mitträcke där pengarna för detta kan överföras till installation av ett ökat antal ”fartkameror”, kameror som även kan registrera annat som t.ex köer.

Per-Ola T Nilsson

Annons
Annons
Annons
Annons