Insändare

Postnord klarar inte sitt uppdrag bra

Insändare ,

Jag har alltid värnat om Posten och dess betydelse för landsbygden. Men jag har de senaste åren ofta upplevt att Postnord inte klarar sina uppdrag på ett tillfredsställande sätt.

Händelsen som inträffade i går blev droppen som fick bägaren att rinna över.

Vi hade handlat en vara på internet och i beställningen ingick frakt hem till dörren med Postnord. Frakten kostade ganska mycket men vi hade inget val. Via ett epost-meddelande uppmanades vi att boka tid för leverans och valde måndag klockan 08:00 till 12:00. Detta ­bekräftades med ett sms.

När måndagen kom väntade vi tålmodigt till klockan 13:00. Inget paket hade dykt upp och inget meddelande varken via epost eller sms.

Jag ringde då vårt lokala postcenter men blev hänvisad till Postnords kundtjänst. Hamnade som nummer 27 i telefonkön och belönades med tacksamhet för att jag väntade. Många ger säkert upp i det läget men eftersom jag ändå väntade på paketet kunde jag lika gärna vänta i telefonkön också. När jag efter cirka 20 minuter var nere på plats nummer 17 slutade den inspelade ­rösten upplysa mig om min placering och ville inte längre bedyra sin tacksamhet över att jag väntade. Ett smart drag av Postnord då denna åtgärd säkert får de flesta att ge upp. Men jag väntade ­vidare. Efter 50 minuter kom jag fram och fick ­förklara mitt ärende.

Där kunde man tyvärr inte hjälpa mig fullt ut utan kopplade mig vidare till en avdelning som ­jobbar med transport­planering. Jag hamnade som nummer elva i telefonkön. Jag väntade ytterligare 20 minuter men nu med upplysning om min placering i kön och man var tacksam att jag väntade. Väl framme fick jag ­beskriva mitt ärende igen och naturligtvis vänta medan en kvinna i Västerås kontaktade terminalen som ruvade på vårt paket. Den här gången med en musikslinga i örat som hann börja om minst 18 gånger.

Så småningom, efter mer än en och en halv timma i telefonen, fick jag besked att man skulle försöka ­leverera paketet samma eftermiddag. Jag fick ­ingen riktig förklaring varför man brustit i överenskommelsen. Nästan fyra timmar efter överenskommen tidsram anlände paketet. Men när hade det levererats om jag inte lagt ner nästan två timmar på att jaga fram det? Det finns faktiskt annat man kan behöva göra än att hålla sig hemma för att vänta på paket.

Så Postnord: Ska ni fortsätta att serva lands­bygden måste ni se till att ha system som fungerar!

Ni har alla parametrarna för att lyckas – uppgifter om paketen (storlek, vikt, mottagare med mera) – epostadresser – telefonnummer, sms och rösttelefoni. Ryck upp er och se till att era system och rutiner fungerar om ni ska få fortsätta!

Pell Adolfsson

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Barometern Oskarshamns-Tidningen och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.