Insändare

Missriktad kritik mot Försäkringskassan

Insändare Artikeln publicerades
Kritik mot Försäkringskassan ska riktas mot riksdagen, inte personalen, menar fackförbundet ST.
Foto: CHRISTINE OLSSON / TT
Kritik mot Försäkringskassan ska riktas mot riksdagen, inte personalen, menar fackförbundet ST.

De som omfattas av Socialförsäkringen i Sverige har rätt att kräva en effektiv och rättssäker hantering av Socialförsäkringen.

Med rättssäker menar vi att samtliga inkomna ärenden ska behandlas lika inför lagen och utredas med hög kvalitet. Som sökande ska man också ha rätt att kunna förutse vilka beslut som kommer att tas av Försäkringskassan.

Handläggaren på Försäkringskassan ska ha rätt stöd och tillgängliga resurser för att kunna bedöma när det finns ett tillräckligt bra beslutsunderlag att fatta ett myndighetsbeslut på.

Det är naturligt att diskussion förs om de förmåner och försäkringar myndigheten administrerar, då de påverkar så många människors liv.

Det är viktigt att komma ihåg är att det inte är myndigheten som beslutar om nya eller förändrade lagar. Det uppdraget har riksdagen. Myndigheten tolkar lagen och därefter dömer domstolarna och ger praxis.

Vi som arbetar på Försäkringskassan arbetar dagligen med att administrera beslut utifrån en lagstiftning som en demokratiskt vald riksdag har beslutat om.

Demokratiska styrelsesätt vilar på att det finns ett högt förtroende mellan medborgare och från medborgare till samhället samt utförare av demokratiskt fattade beslut.

I vissa artiklar kan man nästan tolka det som att det inom Försäkringskassan arbetar människor som vill förstöra livet för andra människor. Givetvis, är det en helt felaktig bild.

Försäkringskassans handläggare fattar beslut utifrån hur lagen är skriven och hur domstolen har tolkat den. Vill man ha en förändring av hur lagar är skrivna då är det till riksdag och regering man får vända sig. Inte angripa enskilda handläggare på Försäkringskassan.

Försäkringskassan bestämmer varken över regeringens politik, resurstilldelning eller lag. Än mindre gör de anställda vid Försäkringskassan det.

Men ändå har de anställda de senaste åren fått ta emot felriktade utskällningar och hån. Ingen vinner på att hänga ut enskilda anställda på sociala medier eller idiotförklara anställda i tidningar. Inget beslut ändras utifrån ett sådant agerande och lagstiftningen ändras inte på detta vis. Det enda som sker är att arbetsmiljön för de anställda blir försämrad.

Media ska naturligtvis vara sakkunniga och kritiska granskare men de ska också granska de institutioner som ansvarar för både resurstilldelning till myndigheter och lagstiftning. Men genom angrepp på de anställda så riskerar eventuellt verkliga problem som egentligen härrör sig till lagstiftningen eller ett politiskt beslut, att skymmas.

En förutsättning för en rättssäker hantering och korrekta beslut inom Socialförsäkringen är att Försäkringskassan får resurser så handläggarna får bättre möjlighet att utreda med hög kvalitet och fatta beslut i rätt tid.

Ställ krav på styrande politiker istället för att rikta missnöjet mot handläggarna.

Styrelsen för Fackförbundet ST inom Försäkringskassan

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Barometern Oskarshamns-Tidningen och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.