Insändare

Glöm inte bort medarbetarna i juletider

Lars Knapasjö ,

Varje år vid den här tidpunkten börjar många välgörenhetsorganisationer göra sig påminda och ber företagen om bidra till olika behjärtansvärda ändamål.

Självklart ska vi, inte bara i juletider, engagera oss och bidrag på olika sätt i organisationernas hjälparbete och generellt i stödet till behövande.

Budskapet från många handlar dock om att vi ska skicka pengar till dem istället för att ge företagets personal och kunder en gåva.

Varför ställa julklappen, gåvan och uppskattningen till medarbetarna och kunderna mot att skänka ett bidrag till en välgörenhetsorganisation? Varför inte göra bägge sakerna?

Visa personalen att de är företagets viktigaste resurs och att de och företagets värdegrunder innebär att man också ger ett bidrag till välgörande ändamål.

Att inte göra det, skickar ut signaler om snålhet och tveksamma prioriteringar.


Ett lysande undantag är Röda Korset som nyligen gick ut med ett upprop om hjälp till behövande i krigets Syrien, orkandrabbade Karibien och jordbävningsoffren i Mexico.

Rubriken löd: "Ge en julgåva som hjälper. Stöd Röda Korset eller köp julklapparna till medarbetare och kunder från Röda Korset, så räddar ni liv". Det är en sund tanke.

De flesta företagen i promotion- och profilmediabranschen har ett väl fungerande system för att stödja välgörenhet, när de säljer julgåvor, olika utvalda produkter eller gåvokort. Det är också ett sätt att bidra.

Vi förstår inte varför så många företag fokuserar på att enbart ge julklappar till olika välgörenhetsorganisationer; varför så få inte verkar inse att det går att göra bägge sakerna och att omtanken om personalen dessutom är den absolut bästa kundvården.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Barometern Oskarshamns-Tidningen och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.