Insändare

Därför inför Kalmar kommun parkeringsavgifter

Stefan Larsson ,

Parkeringsregleringarna är en del i ett större projekt, att möta det som är på gång i Kalmar med bland annat förtätningar och nybyggnationer på många platser så som Fredriksskansområdet, Kulturkvarteret och Linnéuniversitetet.

Vi behöver förbereda oss för de cirka 6 500 studenter och cirka 10 000 personer som kommer att bli boende i de nyetablerade områdena i norra Kalmar samt södra delen av Kalmar.

Flera av dessa invånare kommer inom en ganska snar framtid att behöva ta sig till citykärnan och de centrala delarna av Kalmar. Då måste vi kunna möta behovet med bra parkeringsmöjligheter, anpassad, förbättrad och trafiksäker infrastruktur samt en välfungerande och attraktiv kollektivtrafik. 

Innan införandet av boendeparkering gällde 24-timmarsregeln som innebär följande:

    På allmän plats inom tättbebyggt område där kommunen är huvudman för hållande av allmänna platser samt inom vägområde för allmän väg får fordon inte parkeras under längre tid än 24 timmar i följd på vardagar, utom vardag före sön- och helgdag.

    På Ängö fick man innan införandet av boendeparkering som längst stå i 24 timmar i följd.

    Nu har Kalmar kommun infört boendeparkering på Malmen, Norrgård Bremerlyckan/Gamla stan och Ängö. Detta har gjorts bland annat för att få möjlighet att erbjuda de boende inom respektive område att kunna ha sitt fordon parkerat upp till tre dygn alternativt sju dygn på särskilt avsedda platser.

    Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Barometern Oskarshamns-Tidningen och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.